10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar 7 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Game Review } | Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Welke jongen houdt er vandaag de dag nou niet van Pokémon? De hit serie waar vele papa’s vroeger naar keken is weer helemaal terug. En met een jongenshuishouden (tja het is hier thuis niet helemaal eerlijk verdeeld met 2 vrouwen en 5 mannen) kunnen we er niet om heen. Pokémon leeft en zo dus ook bij ons thuis. Het is daarom ook extra gaaf dat wij het nieuwe Pokémon Spel “Pokémon Mystery Dungeon” voor de Nintendo Switch mogen testen!

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Sem (14) speelde al diverse Pokémon games en Mees (7) wil dan niks liever dan zijn eigen Pokémon game. Hij is dan ook door het dolle heen dat Sem niet thuis was en het nu de beurt was aan hem om het spel eens goed te testen.

Pokemon Fan

Mees is helemaal fan van Pokémon. Naast kaarten, knuffels en posters heeft hij nu zijn eigen game. En deze game is niet zomaar een Pokémon game. Het lijkt wel alsof hij voor Mees gemaakt is, want als je ergens fan van bent kruip je het liefst in de huid van jouw idool. Heeft Mees even geluk, want tot tegenstelling van de andere Pokémon games train jij jezelf niet tot de ultieme Pokémon trainer, nee je mag zelf een Pokémon zijn!

pokemon switch spel

Geen kansen voor Papa en Mama

Wanneer wij thuis een spel mogen testen voor een review, spelen mijn man of ik normaal gesproken eerst zelf het spel. Zodat wij een juist beeld van het spel hebben en kunnen inschatten voor wie deze geschikt is, maar ook zeker om onze kinderen zo nodig bij te staan. Nou, ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen, deze regel is natuurlijk niet bedacht door mij. Hoewel ik gamen ook super leuk vindt, het is papa die het spel altijd even wil “testen” . Ach ja, ook papa blijft een jongen en heeft zo zijn recht om af en toe even te gamen, we laten hem dan ook maar mooi in zijn waarde als hij denkt dat hij het spel even “test”.
Vanaf het moment dat Mees het spel zag waren wij als ouders kansloos. Papa Tim probeerde het nog even, maar ook papa Tim bezweek aan de sprankel in Mees zijn ogen. Nou waar wacht je nog op Mees? GAMEN JIJ!

switch pokemon spel

Pokémon kiezen

Mees en Papa Tim zitten samen op de bank en terwijl het spel aan het laden is springt Mees al weer overeind : “Ik ben Pikachu!” Ik hoor Tim zeggen, “uh eerst even kijken of dat kan Mees”. Tim vertelt mij ondertussen dat dit een remake is en hij het origineel ook kent, daar kon je niet helemaal zelf kiezen welke Pokémon je kon zijn. Je moet eerst een paar vragen beantwoorden en dan worden er meerdere Pokémon geselecteerd die passen bij jouw antwoorden. Dit maakte Mees niks uit, hij zat vol energie en aangezien hij zo gemotiveerd is lijkt dit spel niet meer te kunnen mislukken.

pokemon nintendo switch spellen

En Mees wordt…..

Ook in deze remake krijg je een Pokémon toegewezen. Deze mag je zijn maar dit hoeft niet! Je kan uit een ruime selectie Pokémon kiezen (16 verschillende). We konden al snel stoppen met verder kijken want Mees had hem allang gevonden! PIKACHU! horen we enthousiast. Nou, drie keer raden wie Mees werd… Juist.

“Die goede oude tijd”

Terwijl Mees bruist van de energie met zijn jonge frisse koppie gaat Papa heel wijs terug in de “goede oude tijd”. Ja jongen, papa speelde vroeger Pokémon op de gameboy….arme Mees, zodra Tim ergens iets ziet over Pokémon, begint hij al weer bijna er over te praten met net iets te veel details… Ach ja, hij mocht het spel ook niet als eerste testen, dus ik laat hem maar..

switch pokemon spel

Kennis heeft ook zijn voordelen

Tim weet best veel van Pokémon af dus Mees vindt het (gek genoeg) geweldig wat hij vertelt. Tim beweert dat hij vroeger alle spellen uitgespeeld heeft en daarmee is hij natuurlijk gelijk de held voor Mees. Welke vraag Mees ook stelt, papa lijkt het antwoord te weten, man o man, wat een geluk voor beide. Mees kan mooi gebruik maken van de kennis en Tim is even een held! Heb ik 2 mannen blij thuis zitten.

Samen spelen

Mees speelt dus met Pikachu en mag ook nog een vriendje uitkiezen die mee mag op avontuur. Papa Tim kan het niet laten om zich er in te mengen en legt heel tactisch uit welke Pokémon een goede aanvulling is als vriend. De uitleg waarom het een gras Pokémon moet zijn zal ik je besparen, maar het had te maken met aanvallen die super effectief zouden zijn op een elektrische Pokémon. (want dat is Pikachu, jeetje, ik leer nog eens wat zo), en de gras aanvallen zijn weer effectief op diegene die Pikachu schade toe willen brengen.

Let’s Play

Na een intro filmpje word je als jouw gekozen Pokémon wakker en ga te samen met je vriend andere Pokémon helpen. Je wordt een Rescue team dat in Dungeons (dat zijn locaties waar je door heen moet) opdrachten moet uitvoeren om zo andere Pokémon te helpen. Zo moet je bijvoorbeeld een Pokémon helpen zijn vriendje te zoeken. Dit vriendje kan je dan ergens in een Dungeon terug vinden. Na een aantal van deze opdrachten kan je jouw Rescue Team groter maken. Je kan Pokémon die bij je team willen horen een plekje in jouw eigen team geven. Op deze manier kan je vriendjes verzamelen die je verder kunnen helpen.
Alle Dungeons zijn verschillend. Hoewel sommige wel in hetzelfde gebied bevinden en er misschien hetzelfde uitzien, zijn ze van binnen anders. De gangen en kamers zijn elke keer weer anders waardoor je afwisseling hebt in de opdrachten. Na meerdere missies te hebben voltooid kom je voor een eindbaas te staan. Deze zorgt natuurlijk altijd weer voor een spannende uitdaging.

pokemon spellen nintendo switch light

Je Pokémon sterker maken

Mees bruist van de energie en hoe meer hij wint en hoe meer “wilde” Pokémon hij verslaat, hoe zelfverzekerder hij wordt. En laat dit nou ook het geval zijn met zijn Pikachu. Hoe meer “wilde” Pokémon er worden verslagen, hoe sterker Pikuchu wordt. Je krijgt namelijk steeds meer ervaring punten en daarmee ga je weer “LEVEL UP!” .

Als je een aantal levels verder bent leer je ook nieuwe aanvallen. Je team wordt hiermee alleen maar sterker en sterker.  Dit ben je ook nodig want hoe meer missies je haalt, hoe verder je in het verhaal komt en hoe verder je in het verhaal komt hoe moeilijker de eindbazen zijn. Het vrijspelen van nieuwe aanvallen is dus zeker een must!

Heel veel Pokémon

Er zitten echt heel veel Pokémon in die spel, maar voor zover wij hebben kunnen ontdekken zitten niet alle Pokémon in dit spel. Maar wel een ruime selectie van alle Pokémon die er bestaan. Hoeveel Pokémon er precies in het spel zitten? Daar zijn we nog niet achter. Wie weet lukt jou dit wel om hier achter te komen, dan zijn we echt reuze benieuwd!

Mees in de huid van Pikachu is een rol die hem op zijn lijf geschreven is. Hij heeft snel een boel vriendjes verzameld die allemaal met Mees, uh Pikachu op avontuur willen. Mees kan er ook wel uren mee vooruit, een jongens als Mees, een kind met veel fantasie, kan hier goed mee uit de veren. Het spel oogt ook leuk, het is grafisch anders dan wat je vandaag de dag gewend bent. De beelden zijn meer schetsvormig en er wordt gebruik gemaakt van pastel tinten, dit maakt het anders, maar niet minder leuk.

Papa Tim heeft het na een poosje wel gezien en heeft niet meer de jeugdrijke enthousiasme die hij vroeger wel voelde bij Pokémon . Misschien komt dat ook door de opzet van het spel. Waarbij het Mees zijn droom is om als Pokémon op avontuur te mogen, denkt papa Tim nog steeds dat hij de beste trainer is en binnen not time een sterk team bij elkaar heeft om deze tactisch te laten vechten. Hoewel dit spel wel enig vorm van tactiek kent vindt Papa Tim het toch iets minder diepgang hebben dan de traditionele Pokémon spellen. Toch vindt papa Tim de visuele stijl in Pokémon Mystery Dungeon erg mooi en hij zegt zelfs dat het wel lijkt alsof het uit een stripboek komt. Maar goed, papa Tim is vandaag niet de tester, dat is Mees! En als je Mees vraagt naar het spel? Nou, dan raakt hij niet uitgepraat. Voor hem is het een groot succes en het liefst wil hij elke dag wel in de huid van een Pokémon stappen. Exact zoals Mees is, hij wil iedereen te vriend hebben en ook iedereen helpen, echt een game voor Mees.

Wij zeggen dat Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX zeker een een Go is voor kinderen vanaf een jaar of 7!

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX Facts

• Leeftijd: vanaf 7 jaar (PEGI leeftijd 12 jaar)