Boeken

{ Boek recensie } | Het Geheim van de Malamander

Het Geheim van de Malamander is geschreven door Thomas Taylor en gaat over Herbert Citroen. Hij werkt in het Grand Hotel Nautilus bij de gevonden voorwerpen. Hij weet dat het niet makkelijk is gevonden voorwerpen terug te krijgen bij de eigenaars, maar dit wordt nog lastiger wanneer het voorwerp geen voorwerp is, maar een meisje. Dit meisje is Violet Purperwier. Herbert kan haar alleen niet terugbrengen naar haar ouders omdat niemand weet waar zij zijn of wat er met hen gebeurd is. In dit mooie fantasierijke en spannende avontuur gaat Herbert op zoek naar de ouders van Violet. Heeft hun verdwijning wellicht te maken met het legendarische zeemonster, de Malamander?

Over het boek Het Geheim van de Malamander

Het boek is in Engeland in 2019 uitgebracht onder de titel Malamander en in 2020 in Nederland door uitgeverij Lannoo. Het verhaal telt 289 bladzijdes en daarnaast vind je achterin nog een stukje tekst over de schrijver en een voorproefje van het volgende boek: ‘Het Geheim van de Gargantis’ die in het voorjaar van 2021 uitkomt. Voorin het boek vind je een mooie getekende plattegrond van Owee aan Zee, de plek waar dit verhaal zich afspeelt. Alle belangrijke plekken staan erop zodat de lezer zich er een voorstelling bij kan maken. Verder staan er in het boek geen illustraties. De meeste hoofdstukken hebben zes bladzijdes en het verhaal leest heel makkelijk weg.

Over de auteur

De auteur van het boek, Thomas Taylor, woont zelf zijn hele leven al vlak bij de zee. Hij komt uit een familie van zeevaarders maar koos er zelf voor om illustrator te worden. Zijn eerste opdracht was het omslag voor Harry Potter en de steen der wijzen. Daarna waren het vooral prentenboeken waar hij voor illustreerde. Het schrijven van boeken wilde hij altijd al doen maar hij durfde het niet. Dit omdat er altijd werd gezegd dat hij goed kon tekenen dus dat hij dat maar moest blijven doen. Uiteindelijk probeerde hij het toch, met verschillende prentenboeken. Daarna kwamen ook al snel de romans. Owee aan Zee is gedeeltelijk geïnspireerd door zijn woonplaats, Hastings. Een historische stad aan de zuidkust van Engeland. De dingen die mevrouw Fossiel in het verhaal allemaal vindt, heeft hij zelf ook bijna allemaal gevonden omdat hij een fanatieke en enthousiaste strandjutter is.

Wat ons betreft is Het Geheim van de Malamander een absolute GO! Mijn dochter is 10 en vindt het boek helemaal geweldig. Je wordt meegenomen in het verhaal, wilt het mysterie zelf op zien te lossen. Het zorgt er dan ook voor dat je het boek eigenlijk niet weg wilt leggen, omdat je wilt weten hoe het afloopt. Wij zijn nu al benieuwd naar het tweede boek!

Het Geheim van de Malamander facts:

• Leeftijd: 8+
  • Aantal bladzijdes: 304