10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Tiny Towns van White Goblin Games

review tiny towns white goblin

Tiny Towns is het nieuwste spel van White Goblin Games en om maar meteen met de deur in huis te vallen: wát een leuk spel is dit!! Lees zeker verder als je benieuwd bent naar de speluitleg van Tiny Towns en waarom wij dit zo’n leuk spel vinden!

Speluitleg Tiny Towns

Bij het spel Tiny Towns is het de bedoeling dat je een stad bouwt dat zoveel mogelijk punten oplevert aan het einde van het spel. Je stad bestaat uit een speelbord met daarop 16 bouwplaatjes. Door middel van grondstoffen die je tijdens het spel verzamelt, kun je gebouwen bouwen. Deze gebouwen kúnnen aan het einde van het spel een aantal punten opleveren, maar dat is helemaal afhankelijk van wat die gebouwen waard zijn. En wat die gebouwen waard zijn, kan per spel weer verschillen. Dat klinkt lekker cryptisch, niet waar? Ik ga het je proberen uit te leggen.

Tiny Towns speluitleg

De gebouwenkaarten

Voordat het spel begint, sorteer je alle gebouwenkaarten. Er zijn 8 verschillende soorten gebouwenkaarten. Eén hiervan zijn de monumenten, die leg je even apart. Daarnaast is 1 gebouwensoort de ‘Cottage’, die leg je alvast open in het midden van de speeltafel neer. Dan heb je nog 6 soorten gebouwenkaarten over. Per soort zijn er 4 verschillende kaarten en hieruit kiezen de spelers van elke soort één kaart waar ze het spel mee gaan spelen. De andere kaarten gaan terug in de doos. Zodra van iedere gebouwensoort een kaart gekozen is, worden deze open op de speeltafel neergelegd, bij de Cottage.
Dan krijgt iedere speler twee monumenten-kaarten gedeeld, waarvan hij er één mag houden. Deze monumentenkaart is een persoonlijke kaart en geldt alleen voor de speler die heb gekregen heeft. Hij is dus ook de enige die deze monumentenkaart kan gaan bouwen in het spel.

Speluitleg tiny towns

Het doel van Tiny Towns

Zodra alle gebouwen en grondstoffen klaargelegd zijn op de speeltafel, kan het spel beginnen. Het doel van Tiny Towns is om de gebouwen op je eigen persoonlijke speelbord zo te bouwen, dat ze veel punten opleveren en dat je weinig tot geen lege bouwvelden overhoudt. Een gebouw kun je bouwen door de juiste grondstoffen te verzamelen en deze zo op je speelbord neer te leggen, zoals afgebeeld op de gebouwenkaart. Welke gebouwen je kunt bouwen, zie je op de zeven open gebouwenkaarten op de speeltafel. Iedereen kan deze gebouwen bouwen, zoveel als hij wil.

Spel white goblin huisjes bouwen

Gebouwen bouwen met grondstoffen

Zodra het spel start, begint de startspeler met het noemen van een grondstof. Deze grondstof moeten alle spelers nemen en op hun speelbord plaatsen. Dan is de volgende speler aan de beurt, die ook een grondstof noemt welke iedereen moet pakken. Zo gaat het spel continu door, tot een speler geen grondstoffen en gebouwen meer kan plaatsen en zijn stad voltooid heeft. Deze speler stopt dan met het spel en de andere spelers gaan door met spelen tot ook zij geen grondstoffen meer kunnen plaatsen.
(Om het spel iets gemakkelijker te maken voor jonge kinderen kun je ervoor kiezen dat iedereen tijdens het spel 1 of 2 grondstoffen langs zijn speelbord mag leggen. Deze hoeven dan niet in de stad geplaatst te worden als je niets met deze grondstof kunt)

Voor een cottage dien je drie grondstoffen te bouwen, namelijk glas, tarwe en baksteen. Deze bouw je na op je speelbord, met één grondstof per vakje. Zodra je alle grondstoffen geplaatst hebt op je speelbord, mag je het gebouw bouwen op een van de vakjes waar je de grondstoffen geplaatst hebt. Zodra je het gebouw neerzet, haal je de grondstoffen weg.

handleiding tiny towns

Tactisch spelen en oneindig veel variaties

Wat het spel zo tactisch maakt, zijn de speciale regels die op iedere gebouwenkaart staan. Zo is een cottage aan het einde van het spel alleen iets waard wanneer je ook een boerderij gebouwd hebt: de boerderij voedt namelijk de cottage. En als je een kapel bouwt, is deze alleen punten waard als je een gevoede cottage in je stad hebt staan. Oftewel: een cottage en een boerderij. Zo heeft iedere kaart zijn eigen unieke voordeel of regel. Omdat je aan het begin van het spel van iedere gebouwensoort één kaart kiest om dit spel mee te spelen, kun je oneindig veel spel-variaties spelen!

Aan het begin van het spel heb je ook nog de speciale monumentenkaart gekregen. Deze kan een speler individueel bouwen en daarmee zijn voordeel halen. Zo krijg je bij de ene kaart bonuspunten wanneer jij je stadje als eerste voltooid en bij een andere kaart mag je zelf weten waar je een gebouw in je stad bouwt, zodra je de grondstoffen verzameld hebt. Iedere monumentenkaart heeft dus zijn eigen kracht.

spel met huizen bouwen

Spelvariant met grondstofkaarten

Er is ook een spelvariant met grondstofkaarten. In plaats van dat iedere speler om de beurt een grondstof noemt, speel je het spel nu met grondstofkaarten. De bovenste grondstofkaart wordt open gelegd en alle spelers moeten deze grondstof in hun stad plaatsen. Dan wordt de volgende grondstofkaart omgedraaid en ook deze moet iedereen plaatsen. Na twee kaarten mogen alle spelers een grondstof naar keuze nemen en deze in de stad plaatsen. Vervolgens worden er weer 2 grondstofkaarten getrokken en daarna weer een grondstof naar keuze, enzovoorts.

speluitleg white goblin tiny towns

Solo variant

Tiny Towns kun je ook alleen spelen! Deze 1-speler variant heeft een paar bijzondere regels. Een aantal bouwkaarten kunnen niet meedoen dus die haal je uit het spel. Je speelt dit solo-spel met de grondstofkaarten. Je begint met het omdraaien van drie grondstofkaarten tegelijk. Kies vervolgens welke grondstof je op je speelbord wil plaatsen. Deze kaart leg je onderop de trekstapel en je legt een nieuwe grondstofkaart ervoor in de plaats. Het spel eindigt net zoals bij de normale variant: als je geen grondstoffen en gebouwen meer kunt plaatsen.

Puntentelling

Zodra iedereen klaar is met het vullen van zijn stad is het tijd voor de puntentelling. De puntentelling is afhankelijk van alle gebouwenkaarten en welke regels en bijzonderheden hieraan hangen. Haal je 38 punten of meer, dan ben je volgens het spel een echte expert: een Meester Architect!

Tiny Towns is een tactisch spel waar erg veel mee gevarieerd kan worden. Door verschillende gebouwenkaarten te nemen, heb je steeds weer een nieuw spel met andere regels, waardoor het niet gaat vervelen en je niet kunt winnen door steeds één en dezelfde tactiek te gebruiken. Tiny Towns duurt ongeveer 45 minuten, een speelduur die wij erg fijn vinden. Tiny Towns leent zich ook perfect voor uitbreidingen in de toekomst: ik denk aan nieuwe gebouwensoorten en nóg meer mogelijkheden. Tiny Towns krijgt overduidelijk een GO!

Tiny Towns Facts

Met deze afbeelding kun je heel gemakkelijk deze review van Tiny Towns op Pinterest bewaren ♥

Tiny Towns is het nieuwste spel van White Goblin Games. Lees hier onze review en speluitleg van Tiny Towns. Lees hier waarom wij dit zo'n leuk spel vinden!