10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar 7 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Review } | Snack World: The Dungeon Crawl – Gold voor de Switch

vechtspel nintendo kinderen

“Wauw! Wij mogen een nieuw Nintendo Switch spel gaan spelen??” Onze Mees (7 jaar) werd gelijk enthousiast toen hij Snack World: The Dungeon Crawl – Gold! Het maakte hem niet eens uit werk spel we gingen spelen, want als we Switch zeggen dan worden onze kinderen happy. Nintendo heeft toch echt een goede Familie vibe over zich heen hangen en het spelen op de switch staat dan ook garant voor veel plezier.

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold

Voordat Mees daadwerkelijk de game mocht spelen zijn we eerst even gaan kijken of dit wel geschikt is. En wie thuis kan dat beter doen dan Papa Tim. Toch een grote game fan, maar eigenlijk te weinig tijd om te gamen. Maar ja, een nieuw spel in de kast laten liggen is geen optie, dus ik had niet alleen een happy Mees, maar stiekem ook een hele happy papa thuis.

Vrolijke kleuren

Bij het opstarten van de game zien we gelijk hoe kleurrijk de lay-out is. Dit geeft meteen een vrolijke indruk, daarmee oogt het ook kindvriendelijk. Wel is het spel in het Engels. Iets wat voor ons geen probleem is, maar voor de kinderen onder 12 jaar kan het misschien nog wel een obstakel zijn.

Tutti Frutti Rijk

Zo ineens lig je als strijder aan de poort van het Tutti Frutti rijk. Je bent nog naamloos, maar dit wordt ook direct je eerste missie: maak van deze strijder jóuw strijder!

Anime Avatar

Je gaat dus eerst aan de slag met het maken van een Avatar. Een A-wat? Een Avatar, wat anders? Oke, ik leg het uit: dit is een karakter die je vorm gaat geven tot je eigen game personage: “Jouw strijder”. Je kunt kiezen uit verschillende soorten ogen, hoofd vormen, lichaamsbouw en ga zo maar door. De gehele style van jouw strijder is Japans, bij de kinderen ook wel bekend als Anime.

Snack World: The Dungeon Crawl Gold

Humor in het spel

Als je wakker bent word je verwacht bij koning Papaya, de koning van Tutti Frutti. Het spel begint met een aantal gesprekken tussen jouw strijder, de koning en zijn dochter Melonia. Er worden veel leuke woordgrapjes gemaakt, die wij als volwassenen erg grappig vinden. Of dit bij een kind ook aankomt, is nog maar de vraag. Er wordt in dit gesprek duidelijk dat jij een belangrijke taak hebt die je tezamen met je vrienden moet volbrengen. Je moet er voor zorgen dat de kwaadaardige sultan niet zijn draak gaat oproepen. Spannend!

De grote stad

Na deze uitleg kun je dan zelf rond lopen in een “grote” stad. In de stad vind je de wapenwinkel, een supermarktje en een kledingwinkel. Als je het spel begint merk je dat je nog niks kan kopen, je zal dus eerst ergens geld moeten verdienen. Je moet dus verder op avontuur. Door met anderen in contact te komen krijg je opdrachten die je uit moet voeren. Wanneer dit lukt, krijg je een beloning waarmee je kunt gaan shoppen.

Snack World: The Dungeon Crawl Gold

Gevechten

Je strijder wordt naar het eerste gebied buiten de stad gestuurd voor een missie. Hier moet je vervolgens je eerste gevecht aan gaan. Natuurlijk wint Papa Tim deze zonder blikken of blozen. Na een hard gejuich was het bij ons thuis wel duidelijk wie het gevecht gewonnen had. Volgens Papa Tim was het eerste gevecht niet moeilijk, dit is natuurlijk ook niet heel verrassend. Er zit altijd een opbouw van moeilijkheidsgraad in dit soort spellen.

De besturing

De besturing is niet moeilijk, en dat is fijn voor de kinderen!. Er is een knop voor een normale aanval, een knop voor een speciale aanval en een knop om te ontwijken. Dat is de basis en daarmee voor kinderen ook prima te doen.

Hoe werkt een gevecht in Snack World: The Dungeon Crawl – Gold

Je kunt meerdere wapens inzetten welke allemaal verschillend zijn. Zo is een bijl langzamer met slaan, maar richt meer schade aan, een zwaard kan sneller aanvallen en met een pijl en boog kun je op afstand schieten. Het spel brengt meer variatie aan door het toevoegen van een energiemeter die langzaam leeg loopt wanneer je aanvalt. Is je energie op? Dan moet je van wapen wisselen.

Het is een leuk idee voor variatie, maar dit kan met name bij kinderen ook zorgen voor frustratie, omdat jouw favoriete manier van vechten eigenlijk moeilijk wordt gemaakt omdat je moet wisselen.

Snel onder de knie

Na een paar gevechten heb je het wel onder de knie. Je weet precies wat er van je verwacht wordt, ongeacht de monstertjes waar je tegen vecht. Het gevecht is altijd hetzelfde; sla 3 keer, ontwijk de aanval en val zelf weer aan.

kinderlijk vechtspel nintendo switch

De beloning!

Na een aantal gevechten is het gebied veilig gesteld en is de eerste missie gehaald. Papa Tim is blij, hij krijgt een beloning! Maar liefst vijf schatkisten zijn er vrij gespeeld met als hoofdprijs een nieuw wapen! (iets sterker dan ons eigen wapen) Mees zit vrolijk met papa Tim mee te kijken en het geluk lijkt niet op te kunnen.

Domper

MAARRR….. Dan worden de kisten geopend en…NIKS! Het blijkt een soort loterij te zijn waarbij je dus na elke missie kans maakt op een hoofdprijs, in dit geval een wapen, maar het zou ook een nieuw kledingstuk kunnen zijn.

Snack World: The Dungeon Crawl Gold

Herhaling en geduld

Het spel draait om herhalingen. Wil je jouw wapen versterken? Dan moet je dezelfde missie opnieuw doen en hopen dat je nu wel het wapen in de schatkist zit. We spelen door en gaan meerdere missies aan. De scènes tussendoor, welke bestaan uit interacties tussen je strijder en de andere figuren, zijn luchtig en grappig.
Na vier uur spelen hebben we een basisuitrusting die wel oké is. Hiervoor moesten we een aantal eindbazen overleven en onze weg vinden in de doolhoven. Niet alle missies worden succesvol afgesloten, met als gevolg dat je strijder sterft, echter heeft dit geen gevolg voor je strijder. Je verliest geen levens, hooguit de kans op de hoofdprijs die bij de missie hoort. De game vraagt om veel geduld.

Snack World: The Dungeon Crawl Gold

Mees op avontuur

Nu is het de beurt aan Mees. “Mama? wat staat daar?” De Engelse taal in Snack World: The Dungeon Crawl is toch een minpuntje, maar voor Mees geen reden om de game niet te spelen hoor. Het ziet er gewoon te leuk uit en zolang papa of mama de vertaling kan doen is dit prima. Al snel heeft Mees door hoe hij zijn eigen strijder moet maken. Vervolgens roept Mees “GO”! Onze zoon heeft binnen 1 minuut een knop gevonden die alle gesprekken verder spoelt en in een recordtijd is hij aan het vechten.
“Ach, ik kan het toch niet goed lezen, al dat Engels”. Kinderen denken blijkbaar niet zo moeilijk! Dus ja mama, wat nou minpuntje?! De game is er niet minder om, zo blijkt. Heerlijk stukje omdenken.

Mees haalt zonder problemen zijn eerste gevechten en verdient zo ook zijn schatkisten. Bij Mees was, net als bij papa Tim, de schatkist niet voorzien van de hoofdprijs. Helaas, niks gewonnen. Mees begrijpt dit eerst niet, maar na uitleg gaat hij er vol tegen aan en blijkt voor hem de herhaling van de missies geen probleem, gewoon nog een keer dezelfde missie aangaan.

Mees gaat als een speer!

Voor wij ouders het door hebben wint Mees de ene na de andere missie en heeft hij zo ineens zijn eerste wapen vier keer. Mees is dol enthousiast: “Cool! ik ben nu super sterk!” Met een portie geluk ervaart hij geen hinder van de vele herhalingen, hij vindt het juist leuk om een missie weer opnieuw te doen. Mees vindt het elke keer spannend om te zien of hij de prijs wint en doet dit zonder moeite een aantal keer achterelkaar om zijn favoriete wapen te bemachtigen. Wat een verschil tussen Mees en papa Tim. Beide vol enthousiasme aan het spel begonnen, maar in mijn ogen is Mees de grote winnaar! Wat doet hij het goed!

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold is een spel dat je gemakkelijk oppakt vanwege de eenvoudige besturing. Je moet wel geluk hebben om de hoofdprijs te winnen na een missie. Voor volwassenen is dit wat lastiger dan voor kinderen, althans, als ik papa Tim en Mees vergelijk.. alles staat dan ook met geduld. Er zit veel humor in het spel verwerkt, hoewel wij als ouders dachten dat dit meer voor ons bedoeld was (vanwege de taal), blijkt dat de game op zichzelf voor onze Mees genoeg potentie bevat om er van te genieten. Het leuke is dat je de game ook nog met meerdere personen tegelijk kunt spelen, dit gaan wij zeker de komende dagen eens even uitproberen! Wij zeggen dan ook dat Snack World: The Dungeon Crawl – Gold een Go is voor jong en oud!

Snack World: The Dungeon Crawl Gold

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold facts

• Leeftijd: vanaf 7 jaar