5 jaar 6 jaar 7 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Zoek de identieke afbeeldingen met Dobble

Dobble is een obsevatie- en snelheiddsspel voor meerdere spelers. In deze review lees je wat wij vinden van het spel Dobble en welke variaties je allemaal kunt spelen.

Over Dobble

In het blik zitten 55 kaarten waarop steeds 8 plaatjes staan afgebeeld. Welke kaarten je ook naast elkaar legt, ze hebben altijd één afbeelding gelijk afgebeeld. Deze afbeelding heeft altijd dezelfde vorm en kleur, de grootte kan wel afwijken per kaart. Het doel van het spel is dat je als eerste de afbeelding zoekt die dus identiek is.

Voor wie is Dobble bedoeld?

Op de verpakking staat dat het spel bedoeld is voor mensen in de leeftijd van 6-99 jaar. Mijn dochtertje is 6 en mijn zoontje 4. We hebben het met z’n drieën gespeeld. Ik verwachtte dat het voor mijn zoontje misschien te moeilijk zou zijn, maar ik was positief verrast!

De inhoud

Het spel wordt geleverd in een blik, dus erg duurzaam. Dit vond ik al meteen erg fijn, want de meeste spellen die in een doos zitten overleven het hier niet zo lang. Op de één of andere manier scheurt de doos altijd. Ook is het blik klein en compact, dus erg makkelijk mee te nemen op vakantie of op visite. In het blik zitten 55 kaarten, een boekje met de spelregels en een blaadje met de oorsprong van het spel Dobble.

Dobble Spelregels

De spelregels zijn vrij simpel: je moet als eerste de identieke afbeeldingen vinden. In het boekje staan 5 verschillende variaties van het spel om te spelen. Dit houdt het leuk want je kunt het spel dus wat afwisselen en bent niet continu hetzelfde aan het doen.

Variatie 1: De toren des Doods

Dit titel klinkt wel heftig hè?! Maar het valt reuze mee hoor. Het doel is om de meeste kaarten te verzamelen. Als de kaarten geschud zijn geef je iedere speler een kaart met de afbeeldingen naar beneden, de rest ligt op een stapel in het midden. Iedereen draait zijn kaart tegelijk om en het zoeken kan beginnen. Wat mij opviel is dat zodra je de kaart er dus afpakt omdat deze geraden is, de volgende kaart direct zichtbaar is. Mijn dochtertje van 6 had dit snel door en speelde hier goed op in door direct mee te kijken, waar mijn zoontje van 4 dus erg blij met zijn kaart omhoog zwaaide en hierna baalde dat zijn zus de volgende alweer gezien had. Wel is het erg fijn dat er maar 8 afbeeldingen op elke kaart staan, dit is dus erg overzichtelijk. Het zijn er niet teveel en niet te weinig.

Variatie 2: De put

Dit is het tegenovergestelde van variatie 1. Alle spelers hebben een stapel en je wil je stapel zo snel mogelijk kwijt door bij de middelste kaart de identieke afbeelding te zoeken. Wat hier gebeurde is dat we met z’n allen naar voren gingen leunen om zo dicht mogelijk bij de centrale kaart te komen, alsof je dan veel sneller bent. Het was wel een spannende strijd!

Variatie 3: Hete Aardappel

Alle spelers hebben een kaart op hun handpalm liggen en je gaat bij elkaar kijken naar dezelfde afbeelding. Als je deze gevonden hebt mag je de kaart van de ander op jouw kaart leggen en moet de ander een kaart van de stapel pakken. Zo ga je door tot er geen kaart meer over is. Waar we heel fanatiek bij iedereen begonnen te zoeken richten we ons uiteindelijk zoveel mogelijk op degene met de grootste stapel! Want zodra je daar een identieke afbeelding zag, mag je de hele stapel overnemen. Dat leverde nogal wat tranen op hier, maar het was wel heel leuk om te zien hoe fanatiek ze werden.

spel met plaatjes

Variatie 4: Een vergiftigd Geschenk

Dit vonden ze ontzettend leuk om te doen! Elkaar een beetje plagen. Waar je bij variatie 1 een zo groot mogelijke stapel wilde hebben, wil je nu zo min mogelijk kaarten hebben. Dus je wil kaarten bij je tegenstander zoeken en wegleggen. Dus lekker met z’n allen over de tafel hangen om te kijken wie welke kaart heeft en daar een kaart wegleggen! Waarop die persoon nog harder gaat zoeken om een kaart terug te leggen! Hilarisch.

Variatie 5: Drieling

Ook hier konden beide kids goed meekomen. Er liggen 3×3 kaarten op tafel en je moet 3 kaarten zoeken met een gelijke afbeelding. En natuurlijk als eerste, want er zijn meer kapers op de kust! Lekker hard roepen dat je iets gevonden hebt en dan een zo groot mogelijke stapel verzamelen.

Ik vind dit een grote GO! Ik zou het echt iedereen aanraden. Het is een leuke verfrissende manier om bezig te zijn samen. Het spel is eigenlijk simpel twee dezelfde afbeeldingen zoeken, daar draait het allemaal om.
Bij kinderen met een groot leeftijdsverschil zul je wel merken dat de oudste het sneller oppikt en daardoor meer wint. Liggen de kinderen op bed, dan kun je dit zeker ook met volwassenen spelen. Het is extreem verslavend! Je kunt er zelfs een toernooi mee houden door de punten bij te houden van elke ronde! Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden, dus ga het lekker allemaal eens uitproberen.

Dobble Facts

• Leeftijd: Volgens spelregels vanaf 6 jaar, maar ook vanaf 4 jaar al te spelen
  • Speelduur: 15 minuten