5 tips die je verantwoord helpen afvallen na de bevalling!

5 tips die je verantwoord helpen afvallen na de bevalling!
Avatar

Het is natuurlijk een prachtige gebeurtenis in je leven, zwanger raken en na de bevalling een nieuw leven op deze wereld zetten. Je zoon of dochter brengt grote vreugde met zich mee. Maar vaak zijn er ook flink wat kilo’s bijgekomen, waar je na de bevalling weer graag vanaf komt.
We gaan je daarom in dit artikel laten zien dat aankomen tijdens de zwangerschap en na de bevalling volkomen normaal is. En geven hierbij tips die je helpen om op een verantwoorde manier het ideale streefgewicht te bereiken dat je voor ogen hebt. Zo ben je goed bezig (ook voor je kind natuurlijk) en kan je toch weer in vorm raken.

Lees verder om meer te ontdekken over afvallen na de bevalling.

De aangekomen zwangerschapskilo’s

Het is volledig normaal dat je lichaam tijdens de zwangerschap verandert. Deze veranderingen zijn ook nodig om goed voor je kind te kunnen zorgen. En je moet zelfs aankomen, anders zou er iets niet helemaal goed zijn.

Want je kind zal gedurende 9 maanden dat hij of zij in je buik zit alles krijgen wat het nodig heeft en die veranderingen zorgen ook voor een ander lichaamsgewicht. En deze aangekomen kilo’s heten ook wel zwangerschapskilo’s. Ze spelen een belangrijke rol tijdens en na je  bevalling, maar daarna wil je er ook wel graag weer vanaf.

Je moet doorgaans er vanuit gaan dat je echt wel zo’n 11 tot 15 kilo aankomt tijdens je zwangerschap waar o.a. de baby, placenta, vruchtwater, borstweefsel en extra vetopslag verantwoordelijk voor zijn (het extra vetweefsel is ook nodig en dient tevens voor energiereserves om borstvoeding te kunnen geven). Wat voor iedereen anders is natuurlijk, en bij sommige eerder richting de hoge kant gaat. Maar het kan ook te excessief worden, kilo’s die niet nodig zijn voor een gezonde zwangerschap en ook bevalling. Het is dus belangrijk ook niet extreem overgewicht te ontwikkelen omdat dit kan leiden tot bv. obesitas, diabetes en zelfs voor complicaties kan zorgen wanneer je nog eens zwanger wilt raken …goed op je gewicht letten tijdens en na de zwangerschap is dus zeker heel belangrijk.

Neem de tijd

Je zal dus sowieso flink aankomen en dat is ook goed. Na de bevalling zal je ook echt niet gelijk volop bezig zijn met afvallen, maar op de eerste plaats met je kind. En natuurlijk het stralen van geluk door je nieuwe aanwinst.

Pak het daarom ook enigszins relaxed aan (wel met doelen), en ga niet te extreem afvallen op manieren die helemaal niet goed zijn. Ga dus niet aan de crashdiëten, want die zijn sowieso niet goed voor je en al helemaal niet na een bevalling. Blijf dus weg van het ziekenhuisdieet, soepdieet, yoghurtdieet, Cambridge dieet, fruitdieet en waterdieet.

Maar probeer op een realistische, en vooral verantwoorde, manier een ideaal streefgewicht te bereiken.

5 tips voor afvallen na de bevalling

En om dit voor elkaar te boksen, hebben we hieronder een aantal nuttige tips voor je klaarstaan.

1. Ga voor 3 maaltijden per dag

Je kan het beste regelmaat in je voedingspatroon aanbrengen. Het eten van 3 maaltijden (ontbijt, lunch en het diner) zal ook helpen. Op die manier krijg je namelijk genoeg voedingstoffen binnen (wel belangrijk dat je gezond eet) en krijg je niet teveel pieken in je bloedsuikerspiegel die overgewicht in de hand werken. Het zijn juist vaak de tussendoortjes (snoep, koek, chips) die ertoe leiden dat er pieken ontstaan.

2. Neem ook wat meer eiwitten

Het eten of drinken van meer eiwitten ondersteunen dit proces ook. In Nederland wordt er best veel koolhydraatrijk voedsel gegeten, en vaak gaat het ook om suikers. Ze leiden rap tot stijgingen van je bloedsuikers, waardoor er insuline wordt afgegeven door de alvleesklier (overschotten suikers worden omgezet naar vet en door hormonen die vrijkomen tijdens deze pieken wordt aankomen in de hand gewerkt, en daarbij afvallen juist geblokkeerd). Het eten van meer eiwitten zorg voor een stabielere bloedsuikerspiegel, geeft je sneller en langer een verzadigd gevoel en helpt bij het opbouwen van meer spiermassa.

3. Kies gezonde vetten

Neem vooral wel (gezonde) vetzuren, want die zijn belangrijk voor veel processen in je lichaam en maken je niet zwaarder. Natuurlijk wel bij het overmatig consumeren ervan. Gebruik ze dan ook met mate.

Gezonde vetbronnen zijn vis, olijfolie, nootjes en meer natuurlijke producten waar onverzadigde vetzuren inzitten. Verder kun je ook prima wat verzadigde vetzuren nemen bv. in de vorm van kokosolie. In dit geval komen ze uit een natuurlijke bron en kun je ze gerust nemen (natuurlijk met mate).

Het is voor een groot deel ontkracht dat verzadigde vetzuren slecht voor je zijn, en je hebt ze zelfs nodig. Wel is het belangrijk onderscheid te maken in het soort verzadigde vetzuren. Gebruik bij voorkeur zo weinig mogelijk uit plantaardige oliën, gebak, koek, snoep, margarine etc. …maar neem wel zo af en toe verzadigde vetzuren die uit natuurlijke bronnen komen.

4. Borstvoeding

Het geven van borstvoeding is mooi en ook gezond, verder helpt het je ook met afvallen op de langere termijn.

5. Sporten, genieten en relaxen

Ga na een tijdje ook weer meer sporten (en natuurlijk ook veel andere lichaamsbeweging). Sommige vrouwen trainen hun hele zwangerschap door om fit te blijven en dat kan. Maar pak het wel verantwoord aan, er is niks mis mee om alles even op een langer pitje te zetten en al je energie te gebruiken voor de zwangerschap …om het dan later weer lekker fanatiek op te pakken.

Wil je meer weten over afvallen na de bevalling?

Je weet nu dat aankomen tijdens de zwangerschap, en na de bevalling een volkomen natuurlijk proces is en niks is om je zorgen over te maken. Met onze tips kan je na de bevalling wel de overbodige kilo’s weer zien kwijt te raken. Verder kun je hier nog meer tips vinden over afvallen na de bevalling die je ook prima kunnen helpen …succes met alles!


Uitgelichte foto via Shutterstock





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.