10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Review } | Asterix & Obelix XXL3: The Christal Menhir

Xenia

Eind november kwam het vervolg uit van Asterix & Obelix XXL2. In Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir duik je in de wereld van deze Galliërs en ga je met ze mee op avontuur. Ga alleen of samen  op verkenning en ga op onderzoek in de gebieden van het Romeinse keizerrijk. Probeer tijdens je avontuur het mysterie op te lossen van de Crystal Menhir en zijn ongelooflijke krachten.

Asterix & Obelix XXL3: The Christal Menhir

Het toch wel wereldberoemde duo Asterix en Obelix zijn terug met een nieuw verhaal. We bevinden ons in het jaar 50 voor Christus. De meeste dorpen zijn bezet door de Romeinen. Er is namelijk nog steeds een dorpje met volhardend Galliërs dat zich verzet tegen indringers. Er heerst rust en vrede in het dorpje Armorica. Asterix & Obelix jagen op wilde zwijnen en de andere dorpelingen houden zich bezig met de dagelijkse bezigheden. De rust en vrede worden verstoord als de druïde van het dorp, Panaramix een rare  brief ontvangt. In deze brief staat dat het volk bedreigd wordt en dat de mysterieuze Menhir uit zijn schuilplaats gehaald moet worden.
Asterix en Obelix reizen met de Menhir Kristal naar andere bestemmingen en dit gaat niet zonder slag of stoot.

Review van Asterix & Obelix XXL3

Een spel waar je op verschillende vlakken blij van kan worden! Je komt tijdens het spel verschillende dingen tegen waardoor het een afwisselende game is. Je kan vechten, puzzelen, verzamelen en ontdekken. Je krijgt de opdracht om taken te voltooien, bijvoorbeeld een zwarte kip terug te brengen naar de eigenaar. Het is de bedoeling om verschillende objecten op te sporen en je zult je staande moeten houden en gevechten aan moeten gaan.

Het spel is echt een verhaal dat je meeneemt in de wereld van Asterix & Obelix. Verhalen worden verteld en zo ga je als koppel op onderzoek uit. Mijn zoon van tien was begonnen met het uittesten van dit spel, maar was best snel er mee uitgespeeld. Hij vond het een mooi spel, maar toch leek hij niet heel enthousiast.

Vervolgens ben ik zelf achter de controllers gekropen en kwam er ook gelijk achter waarom hij is afgehaakt. Het spel is Engelstalig en daar de grote verhalen die worden verteld, wist hij niet wat de bedoeling was om het spel goed te spelen. Het spel is rustig te spelen, je hoeft niet steeds op te letten dat je aangevallen wordt. Je kunt wisselen tussen Asterix & Obelix: ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. Tussendoor doe je opdrachten en ga je op ontdekking. Na een poosje vond ik het alleen spelen wel een beetje saai, misschien ook wel omdat er weinig vaart in het spel zit.

Samen spelen

De dag erna ben ik met manlief achter de Switch gekropen en waren we ieder een personage. Je gaat nu samen het avontuur aan en dan ook echt samen. Je speelt namelijk op hetzelfde scherm en bent dus een team. Je zult dan ook moeten overleggen en kijken wie er bijvoorbeeld meer behoefte heeft aan eten. Doordat je op deze manier ieder zijn eigen kwaliteiten kan inzetten en je dingen kan overleggen maakt het spelen in de co-op modus het spel een stuk leuker en gezelliger.

Het spel is ontzettend mooi vormgeven met mooie graphics. Wat een feestje om naar te kijken (en te spelen)! Het lijkt of je meegenomen wordt naar 50 jaar voor Christus en zo kom je helemaal in het verhaal.

Het spel is aanbevolen voor kinderen vanaf 7 jaar, dan is dit spel zeker te spelen. Mits het in jouw taal is en je goed kunt lezen. Als je weet wat je moet doen, dan kunnen kinderen er gemakkelijk mee uit de voeten en doordat er verschillende aspecten in zitten wordt het spel leuk en interessant.
Ik ben vooral fan van het samen spelen, het is ook zeker leuk om dit met kinderen te doen. Zo kun jij als ouder de verhalen meteen ook vertalen. Ze leren te overleggen, op elkaar te wachten en elkaar te helpen.

Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir krijgt een GO!

review Asterix & Obelix XXL3: The Christal Menhir

Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir Facts