10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar 7 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Review } | Ring Fit Adventure voor de Nintendo Switch

Sporten met de nintendo switch

Thuis sporten…’t is een ding voor mij. Zo’n verhaal van: ik wil het wel, maar het lukt me niet om het vol te houden. Ik heb het al een paar keer geprobeerd. Ik kocht zelfs zo’n sportmatje die je gebruikt voor oefeningen op de grond. Op YouTube zocht ik leuke sportvideo’s op die redelijk op mijn niveau aansloten (van sporters, maar ook van vloggers die net als ik geen heel sportief type zijn) en vervolgens was het tijd om te trainen. Maar ja, na een keer of drie verlies ik toch elke keer weer mijn motivatie en worden de oefeningen al gauw saai. Zeker als er maar een paar video’s online staan en je die dus gaat herhalen. Daarnaast: iemand nadoen op een video en zien hoe diegene het natuurlijk allemaal perfect kan en ik op de helft denk: is het bijna klaar…werkt voor mij niet motiverend. Maar nu heb ik het dan toch gevonden! Ik hou namelijk echt wel van adventure-games op de Switch, zoals Rayman of New Super Mario Bros. U Deluxe, maar dan zit je natuurlijk stil. Nu is daar Ring Fit Adventure voor de Nintendo Switch. De ultieme game om te sporten en te gamen tegelijk! Je gaat namelijk al sportend door het avontuur heen!

Hoe werkt Ring Fit Adventure

Om te beginnen ga je de Ring helemaal instellen op jouw kracht. Ring Fit Adventure is dus voor iedereen geschikt: jong en oud, sterk of juist niet, veel kracht in je armen of juist niet. Je stelt hem precies zo in zodat hij perfect aansluit op jou. Daarnaast kun je instellen hoe licht of zwaar je het trainingsprogramma wil. Zo stel je bijvoorbeeld in hoe voor jou rustig joggen is en hoe voor jou harder rennen is. Als je wil, kun je zelfs joggen uit zetten en ervoor kiezen om alleen door je knieën heen te gaan. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je rekening wil houden met eventueel licht geluidsoverlast door het joggen (de onderburen zullen je dankbaar zijn).
Andere punten die je instelt zijn hoe hard je aan de ring trekt en hoe krachtig je hem in duwt. Deze instellingen worden opgeslagen en tijdens je avontuur gebruikt.
Mocht er nu iemand anders aan de slag gaan met Ring Fit Adventure, dan kun je heel gemakkelijk in het menu alle instellingen aanpassen. Als Daan en Jesse Ring Fit Adventure spelen, is dat wel zo handig als zij dat op hun niveau doen!

Het gebruik van de Ring van Ring Fit Adventure

De ring is licht gevoelig, wat ik heel fijn vindt. Door het spel heen navigeren gaat namelijk ook met de ring. Als je verder wil, duw je de ring heel licht in. Als je terug wil in het menu, trek je heel zachtjes aan de ring. Zo kost door het menu navigeren dus echt geen kracht. Maar: als je het met de ring niet fijn navigeren vindt, kun je ook gewoon de Joy-Con gebruiken.

Sporten met de Nintendo Switch

Als je begint die je één Joy-Con in de speciale houder om je linker dijbeen. Deze blijft perfect zitten, ook tijdens het joggen. De andere Joy-Con gaat in de ring. Beide Joy-Cons meten de bewegingen perfect, dat kun je ook zien aan de bewegingen die de Joy-Cons maken op het scherm tijdens het instellen.

Tijdens het Ring Fit Adventure word je uitgedaagd om Drago het monster te verslaan. De weg hier naar toe is natuurlijk een heel avontuur vol vijanden en schatten. Zo kun je tijdens het joggen munten verzamelen die je omzet in fitpunten. Ook kom je tijdens het rennen vijanden tegen die verslagen moeten worden. Je kunt ze verslaan door fitness oefeningen te doen. De vijanden zelf vallen ook aan en je kunt je beschermen door een schild te maken: je duwt de ring tegen je gespannen buikspieren aan.

Je hele avontuur word je begeleid door ‘Treen’, die precies aangeeft hoe je een oefening moet doen en of je hem ook goed uitvoert. Er wordt precies bijgehouden of je bijvoorbeeld te snel gaat, of je rug niet goed recht houdt.
Tijdens het spelen van werelden speel je ook nieuwe oefeningen vrij. Je hoeft niet alle oefeningen te doen: je kiest ze zelf uit. Uiteindelijk zijn er meer dan 40 oefeningen die onderverdeeld zijn in de categorieën armen, buik, benen en yoga. Als je de oefeningen met de juiste houding uitvoert, breng je je vijanden meer schade toe.

Hartslagmeter

Ook zit er een hartslagmeter ingebouwd via de infraroodcamera van de Joy-Con. Je kunt hier na een level of oefening je hartslag meten. Er wordt aangegeven of je hartslag goed past bij de oefeningen die je zojuist gedaan hebt.

Andere mogelijkheden

Behalve het sport avontuur kun je ook andere opties kiezen. Zo kun je een eigen training opstellen, losse oefeningen doen of zelfs sporten met de Ring zonder de Nintendo Switch aan te hebben. Je kunt namelijk instellen dat je de Nintendo Switch Ring wilt gebruiken terwijl je bijvoorbeeld een film zit te kijken. De Ring houdt dan precies bij hoe vaak je hem induwt…en hier krijg je beloningen voor als je het spel weer opstart.

Ook kun je minigames spelen waarmee je een snelle work-out hebt. Je kunt bijvoorbeeld om de beurt tegen elkaar spelen en kijken wie de hoogste score behaalt.

Kinderen en de Ring Fit Adventure

Ook kinderen vanaf een jaar of 8 kunnen perfect spelen met Ring Fit Adventure op de Nintendo Switch. Dat is op de foto’s ook wel te zien natuurlijk ;-). Aangezien je alles precies af kunt stemmen, is het niet te zwaar. Wel is het handig om even mee te kijken hoe ze bepaalde oefeningen doen en even aansturen waar nodig.
Daan en Jesse vinden het erg leuk om met Ring Fit Adventure te spelen, wat ze vooraf trouwens niet gedacht hadden! Ze dachten beide dat het ‘gewoon fitnessen’ was, en dat sprak ze niet zo aan. Logisch: mij ook niet. Maar doordat je een avontuur beleeft en allerlei acties moet doen, is het leuk om te doen en blijft het ook leuk om te doen.

Handig om te weten

• Je kunt in Ring Fit Adventure ook selecteren dat je bepaalde blessures hebt, dan past de game de oefeningen aan.
  • Er is een moeilijkheidsschaal van 1 t/m 30, dus er is veel variatie tussen de moeilijkheid van de oefeningen
  • Er zijn veel outfits beschikbaar om je figuur mee te stylen en genezende smoothie ingrediënten die je kunt unlocken.
  • Als je een Nintendo Switch online abonnement hebt, kun je zien waar je staat ten opzichte van de hele wereld.
  • Als je 30 minuten per dag speelt (wat ruim voldoende is naar mijn mening) dan duurt het volgens de makers maanden voordat je door het verhaal heen bent: het is dus geen kleine, kortdurende game!

Ring Fit Adventure geeft thuis sporten echt een nieuwe boost! Serieus: thuis sporten was nog nooit zo leuk, want je verveelt je geen seconde. Als ik bijvoorbeeld een spelletje zoals Rayman speel met levels, dan wil ik die levels ook halen en zien hoe het verder gaat. Dat is dus precies zo met Ring Fit Adventure: je wil weten hoe het avontuur verder gaat en het spel uitspelen. Super motiverend dus en Ring Fit Adventure krijgt een GO!

Ring Fit Adventure Facts