Educatief

{ Review } | Programmeren met Bitsbox x Squla

{ Review } | Programmeren met Bitsbox x Squla

Soms is het lastig om een blog te schrijven, vooral als je heel enthousiast bent, veel te vertellen hebt en niet weet waar je moet beginnen. Zo is het nu ook. Met twee mannen die heel enthousiast zijn over programmeren, kon ik niet wachten om Bitsbox x Squla te proberen! In eerste instantie had ik René gevraagd om met Thomas te kijken hoe het werkt. Hij doet op dit moment de opleiding tot Junior Software Engineer op het werk en krijgt steeds meer verstand van Javascript. Ook Thomas is besmet met het codeer virus. Op dit moment Phyton via een boek en nu dus Javascript dankzij Squla.

Bitsbox x Squla

Uiteindelijk besloot ik om samen met Thomas aan de slag te gaan. Je moet het snappen als je er niets van weet toch? En zoals ik niet zo goed wist hoe met dit blog te beginnen, wisten we ook niet zo goed waar te beginnen met het programmeren met Bitsbox. Normaal gesproken ontvang je elke maand een pakket om te leren programmeren en zo bouw je op. Wij kregen een doos. Met een map. Een app bewaarmap met stickers en kaarten. Nu snap ik dat je bij het begin moet beginnen. Rustig aan, niet te veel willen. Hetzelfde geldt voor programmeren op de computer. Je begint bij het begin, stapje voor stapje bouw je een app. De apps die je maakt, kun je delen met vrienden.

{ Review } | Programmeren met Bitsbox x Squla

Hoe werkt Bitsbox

Alles begint met de link naar het leukprogrammeren voor kinderen. Heb je al een Bitsbox X Squla-account, dan kun je daar inloggen. Om een account te krijgen zijn er twee mogelijkheden. Je kunt kiezen voor een jaarlidmaatschap, dan betaal je in één keer € 179,40. Dit is €14,95 per maand. Wil je per maand betalen, betaal je € 19,95 per maand.

Elke set komt met een handleiding voor ouders, een stickervel en kaarten om je apps te kunnen bouwen.  De opdrachten zijn in het Nederlands, maar uiteraard komt er in de codeertaal veel Engels terug. Er wordt wel uitleg gegeven over de woorden. De leesvaardigheid van je kinderen bepaalt dus voor een groot deel hoe snel ze door de oefenstof voor het programmeren heen gaan en hoeveel hulp van ouders bij het programmeren nodig is.

bitsbox programmeren kinderen

Bitsbox handleiding voor ouders

Hierin zie je terug wat je kind leert van de betreffende set om te programmeren. Niet alleen de verschillende commando’s voor programmeren, maar ook wat ze doen. Ook wordt uitgelegd wat de app doet en details over het werken van de code. Het is handig wanneer je zelf dus enige kennis hebt van Engels.

Stickervel

Op de achterkant van het voorblad staan alle apps op een rijtje. Met de stickers kun je afvinken welke je hebt gedaan. Op die manier houdt je kind overzicht. En natuurlijk is het gewoon leuk. De stickers komen overeen met het onderwerp van de app en zijn net als de app kaarten genummerd.

programmeren javascript kind

App kaarten Bitsbox

Elke set begint met een aantal kaarten. De start is elke keer een aantal mini apps om rustig te beginnen. Zo wordt elke keer een basis gelegd. Ook zitten er uitdagingen tussen, om zelf daadwerkelijk wat je geleerd hebt toe te passen. Er wordt op die manier gezorgd voor een stukje verdieping en in de praktijk brengen van wat je kind heeft geleerd. Niet alles wordt voorgekauwd, je kind wordt uitgedaagd om zelf na te denken. Een super- en mega uitdaging maken het nog lastiger. Daarbij wordt een uitdaging gegeven met alleen een hint, de rest zoekt je kind zelf maar uit. Ook is er een kaart met tips en trucjes voor het programmeren van je apps.

{ Review } | Programmeren met Bitsbox x Squla

Voordelen van Bitsbox x Squla

Omdat het al vanaf zeven jaar is, kunnen ze echt vroeg beginnen. In dit digitale tijdperk, waar praktisch alles digitaler moet en de maatschappij steeds meer op code draait, is het belangrijk om je kinderen jong kennis te laten maken met de digitale wereld. Eén van de redenen dat de kinderen geen schermtijd hebben, wanneer ze educatief leren digitaliseren.

Het grootste voordeel vind ik dat je kind een echte programmeertaal leert, op een speelse manier. Elke keer breidt de kennis een stukje uit. Bitsbox maakt gebruik van de kracht van herhaling. Je leert een stukje, dat wordt aangevuld. De uitdagingen zorgen voor verdieping en vragen om zelf na te denken over wat je hebt geleerd én komt terug op wat je eerder hebt geleerd.

Daarbij leert je kind wat Engels tussendoor. Op één van de kaarten wordt bijvoorbeeld gevraagd om ‘het cadeautje’ op een kaart, te veranderen in het favoriete dier van je kind. De naam moet in het Engels worden geschreven.

Go or No Go

Bitsbox x Squla krijgt van ons een dikke GO. Uiteraard heeft dit maken met de grote liefde voor alles wat met digitalisering te maken heeft in ons gezin. En het willen weten hoe dingen werken. Zelf ben ik groot fan van spelend leren, omdat op die manier het meeste blijft hangen. Aan die twee voorliefdes komt Bitsbox x Squla ruimschoots tegemoet. De kosten moet je zelf overwegen, maar wanneer dat geen issue is, dan is het een mooie investering in de toekomst van je kind!

Gratis proberen: Wil je zelf eens kijken hoe het werkt en of je kind het leuk vindt? Probeer dan nu deze speciale Sinterklaas programmeer kaart.





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



1 Comment

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.