10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar 8 jaar 9 jaar Game reviews

{ Review } | Luigi’s Mansion 3 voor de Nintendo Switch

review | Luigi's Mansion 3 voor de Nintendo Switch

Luigi’s Mansion 3 voor de Nintendo Switch is uit en wij konden natuurlijk niet wachten om deze te testen! Ik vertel je in deze review alles over deze prachtige 3D Luigi game!

Luigi’s Mansion 3 review

Om te beginnen kom je terecht je in een verhaal over hoe Luigi en zijn vrienden in een enorm hotel komen. Ze zijn door de bazin uitgenodigd om gratis te verblijven in dit prachtige hotel en daar zegt het gezelschap natuurlijk geen nee tegen! Maar al snel blijkt dat ze met zijn allen in een val gelopen zijn: het hotel blijkt overgenomen te zijn door spoken. Alle vrienden van Luigi, waaronder Mario, Peach en Toad worden gevangen genomen. Alleen Luigi blijft over en het is aan hem om al zijn vriendjes te redden.

Mooie graphics

Luigi’s Mansion 3 ziet er echt te gek uit: de graphics zijn echt heel mooi! Tot in de kleinste details ziet alles er perfect uit. Je kunt alle spullen die je in de game tegenkomt pakken of vernielen. Dat is ook de bedoeling, want op veel van deze plekken zit geld verstopt. Geld dat je later weer nodig hebt om spulletjes mee te kopen. Ook kun je diamanten vinden op extra lastige plekken, dus ga zo veel mogelijk op onderzoek uit!

spookhuis game luigi

Ghostbuster Luigi!

Tijdens het spelen krijg je stap voor stap meer uitbreidingen als het gaat om Luigi’s aanvallen. Hij moet namelijk vechten tegen allerlei soorten spoken. De spoken worden steeds sterker en lastiger om te verslaan, dus daar heeft Luigi ook wel goede apparatuur voor nodig. Als een heuse Ghostbuster krijgt hij een spook-zuig-apparaat, waarmee hij spoken kan opzuigen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar, hij moet het spookje eerst alle hoeken van de kamer laten zien voordat hij hem daadwerkelijk gevangen heeft. Er wordt duidelijk tijdens het spelen uitgelegd welke knoppen je moet gebruiken om een spook te vangen. Deze uitleg krijg je echt tijdens het vangen door middel van knoppen die getoond worden. Een hele fijne manier om te leren, voor zowel mezelf als voor de kinderen.

Stap voor stap

Hoe verder in het spel je komt, hoe meer mogelijkheden je hebt met het apparaat. Soms ben ik even kwijt welke knop waar ook alweer voor was, maar ik probeer dan gewoon snel even alle knopjes, haha. Je kunt onder andere dingen laten ontploffen (en spoken daarmee ook een stukje naar achteren schieten), spoken opzuigen en heen en weer slingeren en spoken verblinden met licht. Verder kun je de zuig-functie ook gebruiken voor geld en spullen op te zuigen, of doeken van spullen af te zuigen. Daaronder zit dan vaak weer iets belangrijks of handigs verstopt!

Soms moet je bepaalde items vinden om verder te kunnen, zoals een sleutel voor een deur. Het kan soms even zoeken zijn naar dat item, maar tot nu toe is het voor ons nog niet te lastig geweest. Later in het spel kun je altijd de hulp inschakelen van een professor die je kan helpen als het even lastig is.

Puzzels

Wat ook top is, zijn de puzzels in Luigi’s Mansion 3. Luigi kan daarbij veranderen in Gooigi, een slijmerige Luigi. Deze slijmversie van Luigi kan door bepaalde obstakels lopen om op die manier op plekken te komen waar de normale Luigi niet kan komen. Het zijn geen super lastige puzzels gelukkig, want dan zouden mijn kids (en ik waarschijnlijk ook) compleet vastlopen.

spoken verslaan luigi's mansion

Baasgevechten

Je komt op bepaalde punten ook bij baasgevechten uit, zoals we ook gewend zijn bij bijvoorbeeld de Mario games. Bij deze gevechten moet je telkens goed begrijpen wat er van jou verwacht wordt. Wanneer je door hebt wat er van je wordt verwacht, dan kun je de strijd goed aan gaan. Voor de jongens alleen is dit best lastig en ze schakelen dan ook graag even mijn hulp in: vind ik niet erg!

Minigames

Als je even klaar bent met de verhaalversie, kun je ook een aantal minigames spelen. Dit zijn op zichzelf staande spelletjes in Luigi’s Mansion 3 waar je mee wel een poosje zoet mee bent! Dit zijn trouwens multiplayer games, waarbij je dus ook tegen elkaar kunt spelen.

Luigi’s Mansion 3 is een spel waar wij wel een poosje zoet mee gaan zijn! Er is enorm veel te doen en te zien en te beleven. Je kunt uren rondzoeken naar extra diamanten of gewoon in één keer op je doel afgaan en zo snel mogelijk de bazen verslaan. Ook dan ben je overigens een lange tijd wel zoet hoor! Het spelen is echt heel tof omdat het spel er te gek uit ziet. Zelfs kijken hoe de ander speelt is vermakelijk vanwege de mooie graphics. Het spel is Nederlandstalig qua geschreven tekst, wat voor Daan en Jesse erg fijn is!
Wij geven Luigi’s Mansion 3 zeker een GO!

*** UPDATE 2020: Multiplayerpakket voor Luigi’s Mansion 3 ***

Vanaf nu kun je een uitbreiding kopen voor Luigi’s Mansion 3! Je kunt namelijk nu deze game met meerdere personen spelen. Je maatje kan Gooigi spelen en jullie kunnen nu met z’n tweeën het spel spelen. Ook voor spoken die je lastig kunt verslaan in het spel, ben je nu met twee man sterk!
Behalve de mogelijkheid om met meerdere spelers het spel te spelen, krijg je met het aankopen van deze uitbreiding ook een aantal nieuwe skins (outfits), nieuwe spoken, 3 nieuwe minigames. De uitbreiding koop je al voor 10,99!

Luigi’s Mansion 3 facts

• Leeftijd: vanaf 8 jaar leuk om te spelen
  • Aantal spelers: 1 persoon (de minigames kun je wel met z’n tweeën spelen) of met 2 spelers als je de uitbreiding koopt