10 jaar 11 jaar 12 jaar 14 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Luiaard van White Goblin

review Luiaard van White Goblin

Het gezelschapsspel Luiaard is een heerlijk familiespel waar ‘lui zijn’ centraal staat. Iedere speler speelt namelijk een luiaard en zoals de naam al doet vermoeden: de luiaard is een lui beestje. Hij houdt van eten, maar de blaadjes om te weten komen niet zomaar naar hem toegewaaid. Maar ja, zelf erheen lopen is ook teveel gedoe. Gelukkig is de luiaard slim: hij lift mooi mee op andere dieren, om zo aan zijn voedsel te kunnen komen. En dat is dan ook meteen het doel van het bordspel Luiaard van White Goblin: zo snel mogelijk je blaadjes verzamelen en winnen!

Geen ‘pestspel’

Om te beginnen een belangrijke: Luiaard is geen pestspel. Je gaat het elkaar niet expres moeilijk maken, zoals in veel andere spellen. Je bent echt met je eigen luiaard bezig en dat maakt dat het spel er een stukje minder competitief aan toe gaat. Wat wel erg fijn is met twee zeer strijdlustige jongens. De enige manier waarop je soms elkaar in de weg zit, is wanneer je net een diertje gebruikt dat een andere speler ook wilde gebruiken.

bordspel white goblin

Spelregels Luiaard

Voor je start met spelen is het belangrijk om even rustig de spelregels door te nemen. Luiaard is geen moeilijk spel, maar de spelregels zijn uitgebreid en het duurt wel even om alles door te nemen. Verder kun je bij de eerste keer dat je het spel speelt het beste alleen de basisregels lezen en de speciale krachten van de zes dieren die je in het basisspel gebruikt. Zo leer je het spel rustig kennen en kun je daarna door met de speciale regels en dieren.

Speluitleg Luiaard

Iedere speler zet zijn luiaard op een starttegel en dan kan het spel beginnen. Zoals eerder genoemd is het doel van het spel om jouw blaadjes te verzamelen, 8 om precies te zijn. De eerste krijg je cadeau van de starttegel waar je begint. Daarnaast liggen er nog 8 blaadjes op het speelbord, 1 teveel dus. Deze hoef je niet te verzamelen: het zorgt ervoor dat je 1 blaadje dat niet op jouw route ligt lekker links mag laten liggen.
Wanneer je aan de beurt bent, zijn er drie acties die je uitvoert:

1. Je pakt kaarten. Hoeveel kaarten je mag pakken (en eventueel moet afleggen), staat aangegeven op je speelbordje.
  2. Je verplaatst je luiaard over het speelbord op een dier
  3. Je checkt of je niet teveel kaarten in je hand hebt. Indien dat wel het geval is, leg je dit aantal kaarten af
review bordspel luiaard van White Goblin

Je speelbord

Op je persoonlijke speelbord, waar je ook je blaadjes op legt zodra je er 1 gevonden hebt, staat deze drie stappen ook aangegeven. Het laatste blaadje dat je op je speelbord neergelegd hebt, vertelt je welke regels voor jou tijdens je beurt gelden. Zo mag je in het begin bijvoorbeeld drie kaarten pakken, maar als je meerdere blaadjes verzamelt hebt mag je nog maar twee kaarten afpakken en moet je er standaard één weer afleggen.

review Luiaard van White Goblin

Verplaatsen met dieren

Het pakken van kaarten is nodig om je te kunnen verplaatsen op de dieren. Je pakt namelijk kaarten die overeenkomen met de dieren op het speelbord. Elke kaart geeft aan hoeveel stappen het dier mag zetten wanneer je die kaart speelt én over welke landsoorten het dier mag. Het speelbord bestaat namelijk uit verschillende soorten land, zoals heuvels, gras, bossen en rivieren. Alle dieren hebben hun eigen speciale landsoorten waar ze overheen kunnen lopen.
Zodra je je luiaard wil verplaatsen, spring je op een dier dat aan de tegel grenst waar jouw luiaard is en zet je het aantal stappen dat het dier mag zetten volgens jouw dierenkaart of kaarten (je kunt namelijk meerdere kaarten van hetzelfde dier in één beurt afleggen).
Zo wandel je op het dier naar het blaadje in je buurt. Zodra je het aantal stappen gezet hebt, spring je van het dier af. Dit doe je op hetzelfde veld als waar het dier staat of een aangrenzend veld.

De laatste actie in jouw beurt is kijken of je niet meer kaarten in je hand hebt dan het maximale aantal kaarten dat je volgens je speelbord in je hand mag hebben. In het begin, als je nog maar één blaadje hebt, zijn er dit bijvoorbeeld zeven. Maar later in het spel als je al meer blaadjes verzameld hebt, dan zijn er dit nog maar vier.

review bordspel Luiaard met dierenspel white goblin

Speciale eigenschappen van dieren

Na deze drie acties is de volgende speler aan de beurt. Door tactische te kiezen met welk dier je meelift, kun je je sneller verplaatsen over het bord. Iedere beurt mag je je met één diersoort verplaatsen. Zo kun je dus je ene beurt op de unicorn mee reizen en de andere beurt op de olifant. De meeste dieren hebben een eigen speciale eigenschap. Zo kan de olifant je met zijn slurf nog drie velden verder slingeren dan het veld waar je eigenlijk af zou moeten stappen en met de arend vlieg je zo over alle landsoorten heen.

bordspellen 8 jaar en ouder

Oneindig veel speelmogelijkheden

Het spel Luiaard speel je op twee speelborden die je aan elkaar legt. Deze hebben echter ook een bedrukt speelbord aan de achterzijde. Hierop zijn de tegels net wat anders. Je kunt alle kanten van de speelborden met elkaar combineren, waardoor je dus niet steeds in hetzelfde land speelt. Daarnaast zitten er in totaal 12 dieren in het spel, terwijl je maar met 6 dieren daadwerkelijk speelt. Voor je begint kies je dus uit met welke dieren je het spel gaat spelen. Hierdoor zijn er veel combinaties mogelijk en kun je dus oneindig veel variaties op dit spel spelen.

We vinden Luiaard alle vier een erg leuk spel! De eerste paar beurten is het even lastig, omdat je soms nog even feeling moet krijgen met wat een dier nu eigenlijk kan en wat nu een tactische zet of route is. Maar dat maakt het juist ook leuk, want het is zeker geen saai spel waar je niet bij na hoeft te denken. Ondanks dat is het toch laagdrempelig en makkelijk uit te leggen aan vriendjes van Daan en Jesse. Het spel Luiaard krijgt zeker een GO!

Luiaard Facts

• Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Speelduur: 60 minuten