11 jaar 12 jaar 7 jaar 8 jaar 9 jaar

{ Review } | Spel: Geen Ja Geen Nee

{ Review } | Spel: Geen Ja Geen Nee

Spellen, wij kunnen er geen genoeg van krijgen. Op onze Vinz zijn zeer lange lijst met spellen die hij graag nog zou willen stond ook Geen Ja Geen Nee. Wat een bofkont is hij dat hij deze mocht gaan reviewen samen met mij!

Het spel Geen Ja Geen Nee bestaat uit:

• Een bel, een zéér essentieel onderdeel van het spel.
  • Speelbord
  • Vragen kaarten voor kinderen
  • Vragen kaarten voor volwassenen
  • 55 reiskaarten waardoor je het spel ook makkelijk mee kunt nemen voor in de auto, trein

Het doel van het spel: Probeer je tegenstander ja of nee te laten zeggen en zelf voorkomen om zelf ja of nee te zeggen. Voordat je een kaart gaat lezen moet je eerst op de bel drukken om aan te geven dat het spel gaat beginnen. Je leest de vragen voor die op je kaart staan. Maar let op: je mag alleen voorlezen wat er op je kaart staat! Dus je mag er zelf niks aan toevoegen. Wordt er toch geantwoord met ja of nee, moeten de spelers die op een ‘ding veld’ staan de speler bestraffen door op de bel te slaan. Degene die als eerste op de bel drukt mag zijn pion een stap vooruit zetten. Staat er geen enkele speler op het ding valt, dan mag alleen degene die de kaart voorleest op de bel slaan. Heb je aan het einde van de vragen geen één keer ja of nee gezegd, dan mag je een stap vooruit. Wie als eerst het veld midden op het bord bereikt is de winnaar van het spel.

Spelen maar!

Het klinkt zo makkelijk. Even geen nee of ja zeggen, dat doen we wel even. Maar wat valt het tegen. Je moet zo goed nadenken over wat je zegt maar ook hoe je het zegt. Het spel is eenvoudig te spelen, de opzet is eenvoudig en de regels zijn simpel. Maar de uitvoering ervan is gewoon wat lastiger. Het blijkt wel dat onze Vinz hierin een echte winnaar is, en dat terwijl ik zelf zo mijn best deed om te winnen. Door het spelen van dit spel kom je er pas achter hoe vaak je ja of nee zegt op een dag.

Voor iedereen

Door de hoeveelheid kaarten en dat ze verdeeld zijn in kinderen en volwassenen, is het spel vrijwel door iedereen te spelen. De kaarten hebben diverse categorieën dat er voor iedereen wel wat leuks bij zit. De man des huizes hier is geen spelletjes liefhebber, maar hij heeft al enkele keren met Vinz dit spel gespeeld. Als hij dit spel speelt zegt wel wat over het spel dat het erg leuk is.

review: Geen Ja Geen Nee

Diverse mogelijkheden

Je kunt zeg geen ja en zeg geen nee natuurlijk in de bedoelde spelvorm spelen. Wij hebben hem nu ook een keer gebruikt met broertje Senn om zijn logopedie oefeningen te oefenen en synoniemen te zoeken. Senn genoot en dat terwijl hij het spel zelf niet zo leuk vind. Het is voor hem ook nog net iets te talig en gaat te snel. Door het wat aan te passen is het voor hem ook een heel leuk spel en een leuke manier om met taal bezig te zijn.

Dit spelletje speelde we vroeger zo vaak zelf. Het is echt een jeugdsentiment spel voor mezelf. Het is dan leuk om te zien dat het in een nieuw jasje is gestoken. Op deze manier herleef ik oude tijden in een nieuwe vorm samen met mijn eigen kinderen. Het heeft wel iets kneuterigs en ik hou ervan!

Juist door het kneuterige, de eenvoud maar toch met veel uitdaging vinden wij dit spel een absolute must have voor in elk gezin met kinderen! Dit voegt echt wat toe aan de gezelligheid, sfeer, samen zijn en samen doen.

review geen ja nee

Geen Ja Geen Nee Facts

• Leeftijd: 7 jaar en ouder