10 jaar 11 jaar 12 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Doolhof 3D van Ravensburger

review Doolhof 3D van Ravensburger

Iedereen kent het gezelschapsspel De Betoverde Doolhof wel: je moet zo snel mogelijk al jouw schatten verzamelen door je een weg te banen door het doolhof. Het spel Doolhof bestaat al ruim 30 jaar en is ondertussen wel een échte klassieker te noemen. Wat zo leuk is, is dat dit spel continu vernieuwd wordt. Zo verscheen vorig jaar een Glow in the Dark Doolhof en zelfs een Pokémon doolhof…en nu is er de allernieuwste versie: Doolhof 3D!

review Doolhof 3D van Ravensburger

Doolhof 3D speluitleg

Bij het spel Doolhof 3D is het doel van het spel nog altijd hetzelfde als bij de allereerste versie: je moet zo snel mogelijk al je schatten zien te verzamelen. Iedere speler krijgt een stapeltje met schat-kaartjes. Deze schatten zijn de schatten die jij moet gaan verzamelen. Je legt dit stapeltje schat-kaartjes gesloten voor je neer en je mag ook niet vooral al kijken welke schatten je moet gaan zoeken. Alleen de bovenste kaart mag je bekijken: deze schat is jouw eerste doel en moet je gaan bereiken.

Maar dan komt de vernieuwing, want bij Doolhof 3D ga je niet zomaar schuiven en naar je schat te lopen: je moet gaan klimmen en klauteren! In Doolhof 3D zijn namelijk allemaal verdiepingen. Jouw speelfiguur kan één verdieping hoger of lager klimmen, maar je kan niet zomaar vanaf het laagste niveau naar het hoogste niveau springen. Daarmee wordt het bereiken van je schat dus een stuk complexer!

Als je aan de beurt bent, begin je met het verschuiven van een rij blokken. Net zoals bij het ‘gewone’ Doolhof. Hierdoor verschijnen er nieuwe doorgangen en muren en kun je wellicht een stap dichterbij je schat komen. Maar nu verschuif je in Doolhof 3D dus de blokken. Het tactisch verschuiven van de rijen wordt dus veel belangrijker, want als je niet goed op let, kun je geen stap verder wanneer er een te hoge blok voor je speelfiguur komt. En dan moet je er ook nog eens op letten dat je niet een mooi laag blokje naar je toe schuift, waar vervolgens een muur voor zit en je dus niet doorheen kan.

spel met schatten ravensburger

Toverkaarten van Doolhof 3D

Gelukkig is er ook goed nagedacht door de makers van Doolhof 3D om het niet té moeilijk te laten zijn. Er zijn namelijk in het spel speciale toverkaarten waar jouw speelfiguur speciale zetten mee kan doen. Deze kaartjes kun je op twee manieren verkrijgen:

• 1. In het midden van het speelbord zit een speciale steen: de runensteel. Elke keer wanneer jouw speelfiguur langs deze steen komt, krijg je een toverkaart (let op: met uitzondering van de eerste keer in het spel dat je er langs komt).
  • 2. Wanneer je in een beurt jouw schat niet bereikt, krijg je ook een toverkaart.

Je krijgt zo dus redelijk snel deze toverkaarten en die maken het je wel een stukje makkelijker. Hiermee mag je bijvoorbeeld één keer zo ver omhoog als je wil of zo ver mogelijk omlaag als je wil.

review Doolhof 3D van Ravensburger

Doolhof 3D is echt weer een nieuw spel vergeleken met de ‘gewone’ Doolhof versie zoals we hem van vroeger kennen. Dat vind ik dan ook zo gaaf: ook al heb je deze gewone versie al in huis, dan haal je met deze nieuwe Doolhof echt een 2.0 versie in huis. Het spel is wel echt voor 8-jarigen en ouder, want het is toch wel een stukje taktischer speler en wat meer inzicht vereist, ondanks dat het speelbord wel kleiner geworden is. Doolhof 3D krijgt van ons een GO!

speelfiguur ravensburger spel

Doolhof 3D Facts

• Leeftijd: vanaf 8 jaar