- Vijf onmisbare items voor de herfst - 25 september 2024
- Zonnige tip: zorg altijd voor een extra zonnebril! - 18 september 2024
- Op welke beer van ‘Wat Babyberen Leren’ lijk jij? - 16 september 2024
Ren door én over de wagons van de Colt Express trein en probeer je tegenstanders hierbij zo vaak mogelijk te pakken te nemen. Colt Express is een super leuk en tactisch spel en in deze review van Colt Express lees je er alles over!
Opbouwen
Voordat je de eerste keer begint met spelen, zul je eerst een half uurtje vrij moeten maken om de locomotief en de wagons in elkaar te zetten. Ga dus niet met je kinderen aan tafel klaar zitten om het spel direct te gaan spelen: dat wordt hem niet. Samen opbouwen met je kinderen zou ik ook niet aanraden: het in elkaar zetten van de wagons is best een priegel-werk en daarnaast moet het écht met beleid gedaan worden. Mijn jongens probeerden er beide een in elkaar te zetten en bij beide ging het niet echt soepel, ondanks dat ze het echt wel voorzichtig probeerden.
Daarnaast is het sowieso een goed idee om als ouder even rustig de spelregels te lezen: het is namelijk nogal wat!
Colt Express Speluitleg
Zodra je alles opgebouwd hebt en de spelregels doorgenomen hebt, kun je starten met het spel. We beginnen met de uitleg van de basisvariant, want je kunt Colt Express namelijk in meerdere moeilijkheidsgraden spelen. Het basisspel werkt als volgt:
De Colt Express trein met zijn wagons staat midden op tafel. Iedere speler krijgt een speelfiguur en zet deze in een wagon (in de spelregels kun je vinden wie waar komt te staan aan het begin van het spel). Daarnaast wordt de Marshal in de locomotief geplaatst.
In elke trein liggen een aantal geldbuidels en diamanten en in de locomotief ligt een geldkoffer. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk geld te verzamelen. De speler die op het einde het meest geld verdiend heeft, wint het spel.
Elke speler kiest voor het spel begint een karakter en krijgt daarbij het bijbehorende karakterblad. Op het karakterblad leg je een geldbuidel van $250, 10 actiekaarten die bij je karakter horen en 6 kogelkaarten die bij je karakter horen (dit kun je zien aan de kleuren van deze kaarten). De kogelkaarten heb je nodig bij het neerschieten van je tegenstanders.
Actiekaarten
Dan kan het spel beginnen. Het spel werkt met rondes en iedere ronde bestaat uit een planfase en een actiefase. Aan het begin van de ronde wordt een rondekaart omgedraaid: hierop is te zien hoe deze ronde zal verlopen. De rondekaart vermeld hoeveel beurten er deze ronde gespeeld mogen worden en of je je beurt openbaar speelt of in het geheim.
Iedere speler trekt uit zijn actiekaarten blind zes kaarten. De actiekaarten kunnen het volgende:
- $ – Beroving: pak een buitfiche in de wagon waar je staat (of op het dak) en plaats deze op je karakterblad
- Marshal: Verplaats de Marshal: Zet je de Marshal is een wagon of op het dak van een tegenstander, dan krijgt diegene een kogelkaart van de Marshal. Vervolgens vlucht de tegenstander uit de wagon naar het dak.
- Schiet: Schiet je tegenstander. Dit kan alleen als de tegenstander in of op een wagon voor of na jou zit (en dus niet in dezelfde wagon als jij)
- Verplaats naar links of rechts: als je in een wagon staat, kun je je verplaatsen naar de wagon voor of achter je. Als je op het dak staat, mag je tot drie wagons verder
- Verplaats omhoog of omlaag: Je mag naar het dak van de wagon klimmen of juist van het dak naar de wagon toe
- Slag: Sla een tegenstander die in dezelfde wagon of op hetzelfde dak als jij staat. De tegenstander moet vervolgens een wagon naar voren of achteren. Daarnaast mag je een geldbuidel/diamant/geldkoffer bij die speler wegpakken en in de wagon of op het dak waar hij zojuist uit verdween leggen.
De planfase
De actiekaarten heb je nodig om de planfase te spelen. Op de rondekaart is bijvoorbeeld te zien dat alle spelers 3 open actiekaarten en 1 geheime actiekaart mogen gaan spelen. Vervolgens gaan alle spelers om de beurt een kaart neerleggen zodat het één grote stapel wordt. Nu wordt het opletten, want als je goed volgt wat jouw tegenstanders voor kaarten uitspelen, kun je hier goed op inspelen door bijvoorbeeld op het juiste moment te schieten. Zoals gezegd worden er ook in het geheim kaarten gespeeld: je weet dan dus niet welke kaart jouw tegenstander speelt en zo is het lastiger om in te spelen op wat er gebeurt.
De actiefase
Wanneer alle spelers klaar zijn met de planfase is het tijd voor de actiefase. De stapel kaarten wordt omgedraaid zodat je de eerst gespeelde kaart bovenop krijgt en vervolgens worden alle kaarten één voor één uitgevoerd. Alle speelfiguren voeren de acties van de kaarten uit. Tijdens de actiefase gebeurt er dus van alles! Schieten, knokken, vluchten, geld pakken…erg leuk!!
Wanneer je tegenstander jou neerschiet, krijg je een kogelkaart van die speler. Deze kogelkaart moet je bij je eigen actiekaarten doen. Zodra een ronde afgelopen is, begint het weer opnieuw en is het tijd voor de volgende ronde. Het nadeel van kogelkaarten is dat je nu met het pakken van je nieuwe actiekaarten wellicht kogelkaarten bij je gewone kaarten krijgt. Hierdoor heb je dus minder actiekaarten en wordt het lastiger om geld te verzamelen uit de trein.
Einde van het spel
Zodra alle rondes gespeeld zijn wordt bekeken welke speler het meeste kogels heeft afgevuurd. Deze speler krijgt een bonus van $1000. Vervolgens tellen alle spelers hun geld. Diegene met het meeste geld wint!
Geavanceerde spelregels Colt Express
In de handleiding wordt aangegeven pas hieraan te beginnen als je een paar keer met de basisregels hebt gespeeld. In de geavanceerde spelregels van Colt Express worden een aantal dingen toegevoegd.
Zo krijgt ieder karakter een unieke eigenschap. Voorbeeld: de een kan door het dak van een wagon schieten en de ander mag in plaats van zes actiekaarten zeven actiekaarten trekken. Daarnaast worden er in deze regels extra rondekaarten toegevoegd, namelijk de treinstationkaarten. Hier komen nieuwe acties door naar voren, zoals zakken rollen en de conducteur gijzelen.
Go or No Go
Zoals je misschien merkt aan de speluitleg: Colt Express is om uit te leggen een behoorlijk complex spel, terwijl als je het speelt dat zeker niet zo is. Je moet even goed doorkrijgen hoe het werkt en rustig lezen in de spelregels. Ik vind het erg leuk dat er een basisspel is en daarnaast mogelijkheden om het lastiger te maken als je het basisspel goed beheerst. Colt Express vinden wij een erg leuk spel voor de hele familie en heeft ook niet voor niets allerlei nominaties en speelgoedprijzen in de wacht gesleept. Zeker een GO!
Colt Express facts
- Leeftijd: vanaf 9 jaar
- Speelduur: 40 minuten
- Aantal spelers: 2 – 6 spelers
- Adviesprijs: € 29,95 en hier te koop
- Er zijn ook uitbreidingen te koop
Met deze afbeelding kun je heel gemakkelijk deze review van Colt Express op Pinterest bewaren ♥
♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥
2 Comments
Leukste cadeaus voor een 8-jarige jongen - Go or No Go
4 november 2020 at 11:30[…] leuk is om te spelen. Met dit lijstje kan ik overigens nog uren doorgaan, denk aan Ticket To Ride, Colt Express en […]
{ review } | Sunny Day van Asmodee - Go or No Go
13 november 2019 at 06:31[…] om tussendoor te spelen. We spelen meestal wat moeilijkere spellen die wat langer duren (zoals Colt Express), maar er zijn natuurlijk veel kinderen die juist daarop afhaken. Voor hen is Sunny Day een leuk en […]