Sportend het schooljaar in!

vechtsport kind
Linda - Go or No Go

De zomervakantie is officieel al een poosje voorbij, en iedereen moet terug naar school. Vol spanning de nieuwe klasgenoten leren kennen, hopen dat er bekenden tussen zitten. Kennis maken met de lokalen en leerkrachten. En samen het uurrooster van de week overlopen. Dit gaat meestal gepaard met een hele drukke agenda voor de ouders achter de schermen. Alles inkopen wat je kind of kinderen nodig hebben, de boterhammetjes smeren, en de al dan niet nodige peptalk geven. 

We kennen het allemaal en kunnen het zeker bevestigen, de eerste schoolweek is en blijft een chaos voor velen. Hoe groot of klein je kind ook mag zijn.  Na een paar weken is de routine wel gesetteld en heeft iedereen z’n plekje gevonden hierin. Wat meteen de ruimte geeft om een naschoolse activiteit voor je kind te vinden. Hieronder lijsten we een aantal sporten uit om eens samen met je kind te bekijken. Maar laten we eens eerst kijken naar de voordelen van het sporten.

Voordelen van sporten

Uiteraard is sporten goed voor de conditie, bloed doorstroming en de gezondheid. Maar verder heeft beweging trouwens een goed effect op de motorische en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen. Het bevordert het uithoudingsvermogen, coördinatie en zelfvertrouwen. En is sociaal gezien ook interessant, omdat kinderen vaak vriendjes maken binnen hun sportclubs. Bovendien is het ook gewoon leuk.  

Buiten het conditionele gedeelte brengt sporten veel plezier voor je kind  – bron AnukEvo  

Een sport kiezen

Door het grote aanbod is het natuurlijk niet makkelijk om als kind een sport eruit te kiezen. Zeker nog als de invloeden van buitenaf erbij komen kijken, broer voetbalt, zus volleybalt, beste vriendje speelt dan weer basket,… Je kind zal zonder twijfel wel een aantal sporten leuk vinden, maar helaas zal de interesse voor sommige slechts een paar weken duren. De juiste keuze maken is dus niet gemakkelijk, maar je kan hierbij als ouder alle geluk wel helpen. Voornamelijk door rekening te houden met het karakter van je kind.  

Uiteraard kan je zelf aansluiten om met je kind mee te sporten. Wat zorgt voor een goede portie quality time samen!  

Beschikt je kind over een stevige portie energie maar is hij/ zij  wat meer op zichzelf ? Opteer dan voor een individuele sport zoals atletiek of zwemmen. Atletiek bestaat uit verschillende disciplines waaronder bv: hardlopen, werpen, springen,… en ze kunnen uiteraard optreren voor de zeven- of tienkamp. Het is zeer geschikt voor actieve kinderen die veel plezier beleven aan beweging. Doorheen de verschillende discipline’s trainen ze hun uithoudingsvermogen, snelheid en behendigheid. Zwemmen aan de andere kant brengt rust, en vermindert de stress bij je kind. Het versterkt zowel bot als spieren. En bezig zijn in het water zorgt ervoor dat ze er volledig ontspannen terug uitkomen.  

Zit je kind boordevol energie en geniet hij/zij van tussen de mensen te zijn? Opteer dan voor dynamische groepssporten.  Zoals bijvoorbeeld balsporten (voetbal/basketbal) of hockey. Dat hockey niet alleen voor jongens is heeft onze eigenste Fatima Moreira De Melo wel bewezen.  Er bestaan verschillende vormen van hockey. De oudste en meest bekendste vorm noemen we in het Nederlands simpelweg ‘hockey’. Dit spel wordt in de buitenlucht of op een veld gespeeld. Ook komt er een variant voor waarbij de sport binnen in een zaal wordt gespeeld, deze gaat onder de naam van ‘zaalhockey’. Het wordt in groepsverband gespeeld, dus buiten de explosiviteit dat gepusht wordt steeds elke training. Krijgt je kind een stevige dosis aan sociale contacten erbij.  

Balsporten (voetbal, basketbal, volleybal,…) zijn perfecte sporten voor actieve kinderen die graag met leeftijdsgenoten bezig zijn. Maar ook voor terughoudende kinderen zijn balsporten de perfecte gelegenheid om aan hun sociale contacten te werken. Balsporten zorgen voor plezante trainingen, maar ook voor genoeg beweging en ze bevorderen het teamgevoel.  

voetbal sporten Sportend het schooljaar in!

voetbal is goed voor de conditie en vriendschappen te sluiten – bron Edward N. Johnson CC BY 2.0 

Voor de kids die graag wat meer zelfvertrouwen verkrijgen zijn vechtsporten zeer zeker aan te raden. Niet alleen de conditie, coördinatie, uithouding worden hierbij getraind. Maar ook de discipline, volharding en ze leren zich verdedigen op een veilige manier, in een leuke aangepaste omgeving. Het is ook een perfecte manier om vrienden te maken, als ook om zich af te kunnen reageren op een juiste manier.  

sporten

Vechtsporten zijn een goede boost voor je kind zijn of haar zelfvertrouwen  

In ieder geval is het steeds belangrijk om genoeg geduld te hebben bij het kiezen van een sport voor je kind. En kunnen begrijpen dat iets dat super leek in het begin, toch uiteindelijk niet zo voor ze is weggelegd. Communicatie is hierin key! 


Lees ook: Obstacle Runs. Waarom?!





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.