- Mijn Verhuizing en de Zoektocht naar de Perfecte Verlichting - 26 november 2024
- { Review } | Glow it! Squishy Maker By Doctor Squish - 17 november 2024
- 5 spelletjes en manieren om Pakjesavond en Sinterklaas te vieren - 6 november 2024
Een spel in verhaalvorm, dat kenden we nog niet. Maar dat is precies wat ‘De Schatzoekers van de Kuala-Archipel’ is. Geen spelbord, dobbelstenen of kaarten: nee, alleen een stripboek heb je bij dit spel nodig.
Een spel in verhaalvorm
Daan en Jesse keken wel even raar op toen er vier stripboeken tevoorschijn kwamen. Ik trouwens ook, want ook ik heb nog nooit in deze vorm een spel gespeeld. Je kunt De Schatzoekers van de Kuala-Archipel met 1 tot en met 4 personen spelen. Iedere speler krijgt een eigen boekje. Er zijn dus vier verschillende boekjes en ieder boek heeft een eigen karakter. De boekjes zijn identiek, op af en toe kleine aanpassingen na. Bij het ene karakter, en dus in het ene boek, kun je som een cijfer meer vinden dan in de andere boekjes. Dat geldt voor alle vier de karakters, dus ieder boekje heeft zijn eigen unieke eigenschappen. Net als jouw karakter dus.
De Schatzoekers van de Kuala-Archipel – de karakters
De karakters bestaan uit: Sarah, Kik, Neta en Gabby. Zoals gezegd hebben ze ieder hun unieke eigenschap. Sarah kan met dieren praten en kan daarmee soms eerder gevaar zien. Kik is erg sterk en kan soms door muren heen breken. Neta is supersnel en Gabby is de koningin in raadsels en puzzels. Nadat de karakters verdeeld zijn (speel je met minder dan 4 personen, dan laat je deze karakters gewoon uit het spel) is het tijd om te kiezen welke schatten je wil gaan vinden. Je kunt kiezen uit robijnen, parels en beeldjes. De robijnen zijn het makkelijkste te vinden en dus begonnen wij met deze. Hierna moesten we een eiland kiezen van de schatkaart en nadat ook dat gelukt was, konden we beginnen.
Hoe speel je De Schatzoekers van de Kuala-Archipel
De Schatzoekers van de Kuala-Archipel is een coöperatief spel en werkt als volgt: Je begint samen op dezelfde bladzijde, bij het strip nummer dat op het eiland staat dat je door middel van de schatkaart gekozen hebt. In dit strip nummer zie je weer nieuwe getallen staan. Soms één getal, soms meerderen. Wanneer er meerdere getallen staan, zul je met elkaar moeten beslissen welk nummer je gaat volgen. Wanneer een speler een getal heeft dat de rest niet op zijn of haar strip ziet, dan heb je een speciaal getal gevonden. Dit getal kan alleen het karakter bezoeken waar het getal bij in de striptekening staat. Als de groep besluit dat dit karakter het nummer mag gaan bekijken, mag alleen deze speler dus daar het stripnummer toe gaan. Vervolgens is daar een schat, een actie of een valstrik. Uiteindelijk komt dit karakter altijd weer terug bij de groep. De groep moet dus even geduld hebben wanneer een speler met zijn of haar karakter een individuele actie mag uitvoeren.
Schatten en voorwerpen
Onderweg ben je op zoek naar de schatten die je gekozen hebt. Alle schatten die je vindt houd je bij op een papiertje, want deze gaan aan het einde van het spel je puntentelling bepalen. Naast de schatten mag je door het spel heen ook steeds twee voorwerpen bij je dragen. Voorwerpen kun je kiezen in elke strip die je ziet. Dus als er een speer op een afbeelding staat, kun jij besluiten om die speer mee te nemen. Je schrijft je voorwerp op jouw blaadje op. Zodra je je voorwerp omruilt voor een ander voorwerp, streep je het voorwerp door en schrijf je het nieuwe voorwerp op. Deze voorwerpen kun je gebruiken door het spelen heen. Soms kom je bij acties uit waar je een voorwerp voor nodig hebt dat je eerder hebt zien liggen maar niet gepakt hebt. Je kunt dan proberen om weer terug bij die strip uit te komen. Maar dat is soms nog een hele uitdaging!
Vijf dagen spelen
Je blijft het avontuur natuurlijk niet oneindig spelen. Je mag namelijk vijf dagen over je avontuur doen. Zijn je dagen om, dan is het tijd om voor de puntentelling. Je hoeft natuurlijk niet létterlijk vijf dagen te spelen: het boek bepaalt wanneer er een dag om is. Dit wordt namelijk bij bepaalde stripnummers aangeduid met een symbooltje. Je noteert dat een dag om is, en vervolgens speel je weer verder.
Andere symbolen die je tegen komt komen zijn de voorletters van de karakters. Wanneer een voorletter van een karakter bij een strip staat, betekent dit dat alleen dat karakter deze strip mag doen. De anderen moeten blijven wachten. Het spel zorgt er vervolgens vanzelf weer voor dat de groep weer samen komt en er weer met elkaar doorgespeeld kan worden.
Ook puzzels en raadsels worden met een speciaal symbool aangegeven. Tot slot worden er nog allerlei symbolen meer gebruikt in de stripboeken, maar eerlijk gezegd heb ik daar nergens een uitleg over kunnen vinden. Geen idee dus waar die allemaal voor staan.
Puntentelling!
Zodra de vijf dagen voorbij zijn, is het spel afgelopen. Vervolgens kun je met een rekentool die achterin de stripboekjes staat uitrekenen hoe goed je gescoord hebt. Dit is afhankelijk van de leeftijd van alle spelers, met hoeveel spelers je gespeeld hebt en welke schatten jullie gezocht hebben. Je score wordt vervolgens omgezet in centen en met deze centen kun je in het winkeltje (ook in het stripboek) speciale voorwerpen kopen. En deze voorwerpen mag je dus meenemen op je volgende avontuur!
Zoals je ziet is niet één speler dus de winnaar: het is een coöperatief spel en jullie als team verdienen samen de punten.
Go or No Go
Wat vonden wij van De Schatzoekers van de Kuala-Archipel? Om te beginnen moesten we echt wel even wennen aan deze spelvorm. Daan en Jesse waren soms al een strip verder omdat ze niet konden wachten…of vergaten om te overleggen welk getal we nu wilden gaan doen. Overleg is ook wel echt een leerpunt van de mannen, dus wat dat betreft, speelt dit spel daar perfect op in en leren ze dat op deze manier.
We hebben ruim een uur gespeeld, ondanks dat een avontuur zo’n 45 minuten zou moeten duren volgens de speluitleg. Daan en Jesse waren er toen ook wel klaar mee; het had lang genoeg geduurd. Wat ook prima is na een uur natuurlijk!
Het spel is soms best wel ingewikkeld en de puzzels die opgelost moeten worden zijn eigenlijk te lastig voor onze 9-jarigen. Ondanks dat zij goed kunnen puzzelen en ook wiskundig goed op niveau zitten, kwamen ze er hier niet alleen uit. Officieel mogen de andere spelers niet helpen bij een individuele opdracht, maar om de vrede te bewaren deden wij dat toch maar wel.
Zelf zou ik dit spel aanraden voor kinderen vanaf 10 jaar en ik denk dat het ook wel handig is als er een volwassene meespeelt.
Het spel krijgt zeker wel een GO, want we vermaken ons tijdens het spelen wel echt goed, de strips zien er leuk uit en het bevordert het samenwerken tussen de spelers. Het is denk ik geen spel wat de jongens erbij zullen gaan pakken wanneer ze met z’n tweetjes een spel gaan doen, maar misschien dan weer juist wél een spel wat ze individueel gaan doen.
Speelgoed van het Jaar verkiezing 2019
De Schatzoekers van de Kuala-Archipel is genomineerd voor de Speelgoed van het Jaar verkiezing 2019, in de categorie 8 en 9 jaar. !
Facts – De Schatzoekers van de Kuala-Archipel
- Leeftijd: Volgens het spel vanaf 7 jaar, wat ons betreft vanaf 10 jaar
- Speelduur: 45 – 60 minuten
- Aantal spelers: 1 t/m 4 spelers
- Prijs: € 29,95 en te koop bij bol.com
♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥
1 Comment
Verkiezing Speelgoed van het jaar 2019 WINNAARS - Go or No Go
6 november 2019 at 16:43[…] zijn genomineerd: Newbury Haunted High School van LEGO, Nerf Fortnite AR-L Blaster van Hasbro, De Schatzoekers van de Kuala-archipel van 999 Games, Atlantis Escape van Smart Games en de Grote burcht van de Novelmore ridders van […]