10 jaar 6 jaar 7 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Gezelschapsspel Lynx van Identity Games

Anne

Weet jij wat een lynx is? De lynx is de grootste katachtige van Europa. En hij is razendsnel en scherp. Zo scherp moet je met dit gezelschapsspel Lynx ook zijn. Een speel waarbij het draait om speuren en snel reageren. Een spel dat je concentratie verbetert en je brein traint. Wij hebben het getest en laten je hieronder weten hoe het werkt en wat wij er van vonden.

Gezelschapsspel LYNX

Familiespel Lynx is een kinderlijk eenvoudig spel waarbij je op zoek gaat naar plaatjes. Zie het als een heel groot zoekboek! Het speelbord bestaat uit zes verschillende stukken die je als een puzzel in elkaar zet. Op het bord staan maar liefst 350 (!) verschillende afbeeldingen. Daarnaast zijn de 350 afbeeldingen van het bord per stuk afgebeeld op een kaartje. De bedoeling is dat je ieder drie kaartjes pakt en deze voor je neerlegt. De spelleider zegt wanneer je gaat beginnen en dan draai je je kaartjes om.  Als je het bijpassende plaatje op het bord hebt gevonden leg je er een fiche op. Wie het snelste zijn drie plaatjes gevonden heeft, wint.

Dat is de eerste variant van het gezelschapsspel Lynx. Er is namelijk nog een tweede variant waarbij de spelleider een plaatje uit de pot laat zien en alle spelers tegelijkertijd gaan zoeken naar dezelfde afbeelding. Als jij hem vindt, claim je deze met je eigen kleur fiche.

Wat vinden wij van familiespel Lynx

Om met de deur in huis te vallen: wat heerlijk een spel is dit! Een korte handleiding en gewoon meteen spelen: ik hou ervan. Iedereen snapt wat de bedoeling is en je hebt het binnen enkele minuten uitgelegd. De 350 afbeeldingen zijn mooi gemaakt en er zitten instinkers tussen. Zo lijkt bijvoorbeeld in het heetst van de strijd een rood zakmes best wel op een rode nietmachine.
Lynx blijkt tijdens het spelen een spannend spel te zijn. Doordat je meerdere fiches krijgt werk je onder een tijdsdruk. Je kunt precies zien hoever je medespelers zijn! Onze jongste van 4 is dol op zoekboeken en hij blijkt een goede speurder. Hij wint zelfs!
Een spel waarbij je geen tactiek nodig hebt, maar gewoon lekker speelt, of in dit geval zoekt. Hiermee train je direct je geheugen. Wij hebben nog niet gemerkt dat we de plaatjes al weten te zitten. Dit komt met name ook doordat je het speelbord willekeurig in elkaar kunt zetten en doordat 350 plaatjes natuurlijk enorm veel is.

Nominatie Verkiezing Speelgoed van het Jaar 2019

Lynx is genomineerd voor de Speelgoed van het Jaar verkiezing 2019 in de categorie 6/7 jaar. Volgens het juryrapport bevordert Gezelschapsspel Lynx het visueel scannen, detailwaarneming en de reactiesnelheid. Het snel reageren zorgt voor spanning en hilariteit en maakt het spel leuk. Voor sommige kinderen die minder snel zijn kan het spel wel tot frustraties leiden. Maar daarmee kan het ook (met hulp van begeleiding van een ouder) worden gebruikt om de frustratietolerantie van een kind te versterken.
Vind jij dat Lynx de winnaar van de Speelgoed van het Jaar Verkiezing moet worden? Dan kun je hier stemmen! En als je dat doet, maak je zelf ook kans op mooie prijzen!

Het spel is lekker kort en dat maakt dat ik het spel graag tussendoor even speel met mijn kinderen. Het spel is volgens de richtlijnen geschikt vanaf 6 jaar, maar onze jongste van 4 vindt het ook leuk. Een echt familiespel dus en wij vinden het erg leuk om te spelen. Een GO!

Facts – Lynx