10 jaar 11 jaar 12 jaar 13 jaar 14 jaar 15 jaar 16 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | De Kwakzalvers van Kakelenburg

Anne

Bordspelletjes: ik hou echt van spelletjes, maar ze moeten niet te moeilijk zijn. Niet te lange uitleg en ik moet ondertussen wat anders kunnen doen. Ik raak snel afgeleid en als wij thuis een spel spelen ben ik ook nog van de catering natuurlijk. De Kwakzalvers van Kakelenburg leek even geheel te mislukken, maar naar een aantal keren spelen kregen we toch de juiste draai te pakken.

Het verhaal van De Kwakzalvers van kakelenburg

Eenmaal per jaar komen in Kakelenburg de beste wonderdoktoren en beunhazen samen om drankjes tegen zweetvoeten, heimwee, de hik en liefdesverdriet te brouwen. Iedere kwakzalver kookt hier echter zijn eigen soep. Spannend hè? Je gaat dus een toverdrank maken! Iedereen heeft een eigen buidel met een ingrediënten-mix en kan daarmee een toverdrank maken. Maar deze drank kan ook mislukken door de knalerwten. BOEM! Je ketel is ontploft en nu heb je minder mogelijkheden om nieuwe ingrediënten te kopen. Door slim te kopen heb je betere ingrediënten waarmee je uiteindelijk dus meer punten kunt verdienen. De winnaar is diegene die als eerst de 30 punten heeft gehaald.

De Kwakzalvers van Kakelenburg

Niet zomaar beginnen…

We zetten De Kwakzalvers van Kakelenburg klaar en verbazen ons over de hoeveelheid onderdelen. 221 ingrediënten-fiches, 4 flessen, 4 buidels, scorestenen, druppelstenen en dat is nog niet alles. Het duizelt ons een beetje. We zien wel direct dat dit spel er prachtig uitziet! Wauw, wat een mooie tekeningen en toffe ingrediënten-namen, zoals kraaienschedels en alruinwortels. We besluiten gewoon te gaan spelen en dat is lastig. Constant zitten we in de negen pagina’s dikke speluitleg te bladeren wat we moeten doen. Een wijze les voor ons dat 999 Games niet zomaar spellen zijn om klakkeloos mee te starten en wel te zien hoe het gaat. Toch ontstaat er snel een soort handigheid.

De Kwakzalvers van Kakelenburg

Speluitleg De Kwakzalvers van Kakelenburg

Je werkt met verschillende rondes: negen rondes in totaal. In iedere ronde ga je weer wat toevoegen aan het spel zodat het spelverloop altijd anders is. Elke speler heeft een eigen ketel en een eigen buidel met ingrediënten. Het eerste deel speel je dus echt zelf. Heel spannend om steeds een fiche blind uit de buidel te halen en te kijken wat je hebt. Als er 5 knalerwten in de ketel zitten dan begint toch de spanning op te lopen….je mag er namelijk maar zeven hebben. Ga je door? Of stop je? En hoeveel knalerwten had je eigenlijk in je buidel zitten? Ga je voor veel punten? Ook de plaats waar je stopt kan belangrijk zijn.

Er zitten ook nog robijnen in het spel en die hebben extra krachten. Als elke speler klaar is met zijn toverdrank, ga je terug naar het gezamenlijke scorespoor. Daar zijn dan een aantal stappen die je gaat afhandelen. Onder andere hoeveel geld je krijgt voor je drank en je kunt nieuw ingrediënten kopen, om zo een waardevollere drank te krijgen. Als alle stappen zijn afgehandeld stop je dus alle fiches van je eigen ketel weer terug in je eigen zak en begin je weer vooraan. Hier ging het mis bij ons. Wij dachten dat het werkte als een soort ganzenbord, en dat de pion aangaf  hoever je was gekomen. Maar je begint iedere keer weer aan het begin.

Ook zijn er een aantal boeken en onderdelen waar je nog niets mee hoeft te doen. Dit was voor ons wennen. Zie het als een soort level waar je naartoe kan werken. Eigenlijk maakt dit het spel dynamisch, maar voor ons een nieuwe manier van spelen. Het spel blijft zo dus leuk, ook al je het vaker hebt gedaan. Er zijn namelijk wel 2000 combinatiemogelijkheden!

De Kwakzalvers van Kakelenburg speluitleg

Wat vinden wij van dit spel?

Uiteindelijk is onze conclusie is dat het spel niet heel of te moeilijk is, maar wel veel is! Veel kleine onderdelen, veel extra kaartjes en levels (waar niks mis mee is natuurlijk). Het spel blijft je dus wel uitdagen! Een kind vanaf een jaar of zeven kan dit spel prima spelen. Er zit niet enorm veel tactiek in, maar wel wat redenaties. Je weet bijvoorbeeld dat als je ketel ontploft, je achterop kunt raken. Maar zelfs daar is in het spel aan gedacht.

Een volwassen spelen en tevens spelleider is wel handig. Je moet namelijk wel vaak zaken opzoeken. Bijvoorbeeld hoeveel iets kost of welk ingrediënt je krijgt in een ronde. Het is een ideaal spel voor de familie (met kinderen vanaf 7 jaar) en een spel wat ook echt leuk is vanaf twee spelers.

999games speluitleg spelregels

Het krijgt van mij een Go, maar wel met een maar. Hou je niet van te veel spelregels en opzoeken, dan is dit spel niets voor jullie. De spelregels moet je echt eerst rustig doornemen en het spel gaat pas leven naar een keer of twee, drie keer te spelen. Zijn jullie juist spelletjes-fans en houd je van andere 999 Games spellen zoals Agricola, Catan en Machiavelli, dan is dit spel zeker iets voor jou! De Kwakzalvers van Kakelenburg is een enorm leuk spel, wat onwijs mooi is gemaakt en vele spelopties heeft.

Nominatie Speelgoed van het Jaar 2019

De Kwakzalvers van Kakelenburg is genomineerd voor de Verkiezing Speelgoed van het Jaar 2019 in de categorie 10/11 jaar. Een nominatie krijg je niet zo maar. Een team van onder andere ontwikkelingspsychologen kijken en beoordelen het speelgoed. Zo bevordert dit spel volgens het rapport het strategisch en flexibel denken, overzicht en het inschatten van kansen. En dat alles in een mooi vormgegeven spel.

Kwakzalvers van Kakelenburg Facts

• Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Aantal spelers: 2 t/m 4 spelers