Educatief Opvoeding & Ouderschap

Huiswerk: nuttig of nutteloos?

huiswerk nuttig of nutteloos

Een krappe drie weken geleden is school weer gestart. Ons gezin komt langzaam op gang en we verkeren alle vier nog in een lichte depressie, omdat we niet kunnen wennen aan het ritme van alledag en terug verlangen naar de heerlijke zomervakantie. Maar, na de introductiedagen en het kamp, moet er dan toch echt weer worden gepresteerd. Mijn jongste start in groep 7: een belangrijk jaar wordt er gezegd. Ook is medegedeeld dat dit het moeilijkste jaar is en dat de stof (vooral rekenen) erg snel en intensief eraan toe zal gaan. Nou is ieder jaar een belangrijk jaar, maar groep 7 voelt voor mij ook wel heel serieus; de middelbare school komt al enigszins om de hoek kijken (entree toets), de start van de pre-puberteit en tja het feit, dat school nooit een hobby zal worden van mijn kanjer maakt het plaatje compleet. Anyway, de huiswerkkalender is gedownload en hij kan lekker aan de slag….

Huiswerk is straf

Dit is het eerste weekend dat er huiswerk moet worden gemaakt en het is bal in huis. Tranen met tuiten, diepe zuchten van frustratie, potloden vliegen door de kamer en wat ik het ergste vind zijn de boze buien naar mij toe. Als ik zeg dat het tijd is om huiswerk te maken, heeft dat hetzelfde effect als dat ik zeg dat ik boos ben en dat hij straf krijgt. Uiteraard heb ik een brede rug en gaat hij uiteindelijk aan de slag. Ik kan het niet laten om direct even te zoeken op Google of huiswerk echt baat heeft bij de prestaties van kinderen op de basisschool. En is het het waard, dat er thuis zo’n strijd wordt geleverd voor huiswerk?

Het effect van huiswerk

Als ik diverse onderzoeken en blogs lees over huiswerk in het basisonderwijs, zie ik regelmatig terugkeren dat huiswerk amper effect heeft op de leerprestaties van kinderen in het primair onderwijs. Wat belangrijk is:

A. Doelen van het huiswerk?

Het doel van het huiswerk dient duidelijk te zijn voor een beter effect.

  1. Oefenen, herhalen van de geleerde stof
  2. Voorbereiden van een volgende les
  3. Extensie = het geleerde kunnen toepassen
  4. Integreren. Dit geldt vooral voor grote projecten/werkstukken

B. Wat doet een docent met het gemaakte huiswerk?

Controleren is één, maar er zal ook een follow up moeten zijn. Denk aan; gerichte terugkoppeling waarvan geleerd kan worden (feedback)

C. Leeftijd en huiswerk

Het is aangetoond, dat het effect van huiswerk groot is in het voortgezet onderwijs. Het effect van huiswerk op de basisschool blijkt nihil. Juist bij langzame leerlingen, die veel meer tijd kwijt zijn aan huiswerk, kan het effect zelfs negatief uitpakken. Het heeft dus met leeftijd te maken. Hoe komt dit? Mogelijk hebben kinderen in het primair onderwijs nog onvoldoende studievaardigheden ontwikkeld en hebben ze moeite met het focussen op huiswerk. De invloed van de thuissituatie (taalgebruik en complexiteit taalgebruik) is veel groter dan huiswerk op leerprestaties in het basisonderwijs.

Huiswerkvrije scholen

Ik ben ook eens gaan lezen over het principe “huiswerkvrije scholen”. Dit zijn middelbare scholen, maar ik was nieuwsgierig naar de motivatie voor het wel of niet verstrekken van huiswerk aan de leerlingen.  Een huiswerkvrije school geeft wel degelijk huiswerk, maar zij geven de leerlingen de mogelijkheid om dit op school te maken in extra lesuren. Hierin is hulp en begeleiding dus altijd aanwezig en kunnen ze actief met elkaar aan de slag. Vrij is dan ook echt vrij, zonder huiswerk naar huis.

Voor of tegen huiswerk?

Leuk om de informatie en de feiten te lezen en mijn mening hierover te vormen. Ik ben niet tegen huiswerk, maar ik overschat het belang ervan ook niet. Ik heb hier wel een sprekend voorbeeld van. Mijn oudste lieverd ging (jaren geleden) nog maar net over van groep 5 naar groep 6. In de zomervakantie heeft hij toen voor alle vakken extra lesstof en de opdracht meegekregen om iedere dag een aantal taken te maken. Dagelijks was dit een strijd en zelfs in Italië, in het hotel, zat hij aan zijn taken. Zijn broertje lag dan al lekker in het zwembad. Halverwege de vakantie heb ik de schriftjes en taken onderin de koffer gelegd en gezegd dat we heel de vakantie geen huiswerk meer gingen maken. We gingen op een leuke manier alleen nog dagelijks een boekje lezen samen voor het slapen gaan. Door alle extra taken kreeg hij steeds minder zin om weer naar school te gaan, het was iedere dag huilen en strijd. Ik vond het verschrikkelijk en heb mezelf voorgenomen dit nooit meer te doen voor mijn kind!

Geen druk

Mijn idee is dat huiswerk op de basisschool met als doel lesstof te oefenen goed is. Maar ik verwacht niet dat het een (groot) effect heeft op zijn leerprestaties. Wellicht werkt het om beter en sneller de lesstof eigen te maken en de volgende stap in het leerproces bij te kunnen benen.  Volgens mij is hier ook een belangrijke rol weggelegd voor de  ouders om het kind te begeleiden, tenminste wel voor mijn kind. Niet alleen in de uitleg, maar ook om te stimuleren en er iets leuks van te maken. Dit lukt de ene keer beter dan de andere keer uiteraard.  Ook het wennen aan huiswerk en plannen en toewerken naar de middelbare school vind ik wel belangrijk. Maar als het een keer echt niet lukt of er moet een dagelijkse strijd worden geleverd, pas ik ervoor. Door er als ouder geen druk op te leggen, helpt misschien ook in het plezier van het maken.

Vrij is vrij

De manier waarop leerkrachten met het gemaakte huiswerk omgaan, vind ik wel een interessante. Voor mijn kind zou het super werken als er een goede terugkoppeling is, zoals eerder beschreven. In de vorm van een compliment, een sticker, een cijfer en samen met hem even zitten waar het dan mis is gegaan bij de foutjes in het huiswerk. Ik zou het ook heel goed vinden als er op school tijd wordt ingeruimd om het huiswerk daar te kunnen maken. Samenwerken met een klasgenootje of direct de juf of meester vragen als de kinderen het niet snappen klinkt voor mij aantrekkelijk. Het principe van vrij is echt vrij, vind ik wel een hele fijne en zeker op de basisschool. Zeker voor een kind, die moeilijk stil zit en school gewoon niet leuk vindt. Het liefst laat ik mijn zoon zo lang mogelijk kind zijn en lekker vrij spelen na schooltijd en in het weekend. Ze moeten al zoveel en steeds meer en dat is wat ik graag anders zou zien.

Positieve insteek

Even terug naar het mooie weekend, waarin het de eerste keer is dat de huiswerkkalender aantoont dat mijn kind aan de slag moet. Mijn zoon huilt, is boos en gefrustreerd. En tja, die twee bladzijden rekenen moeten wel af. Na eerst het huiswerk lekker aan de kant te hebben gegooid, zijn we uitgebreid gaan brunchen en hebben we besproken wat we graag willen doen dit weekend. Vandaag wilde hij naar het speelbos, picknicken, zijn zakmes mee en hiermee punten maken aan takken. Dat zouden we gaan doen. Maar ik wilde graag dat hij na het eten eerst met papa even zijn rekenhuiswerk ging maken. Ik kon dan de picknick in orde maken en dan konden we daarna gaan. Met veel lol hebben die twee het huiswerk in één keer afgemaakt. En we hebben een heerlijke middag in de zon gehad. Ach, het huiswerk was vandaag toch eigenlijk niet zo’n grote straf!

Met deze afbeelding kun je heel gemakkelijk deze huiswerk blog op Pinterest bewaren ♥

Huiswerk maken: is huiswerk nuttig of nutteloos? Ik ging op onderzoek uit en ik vertel je wat onderzoekers er van vinden en wat ik er van vindt


Vader en dochter foto via Shutterstock – door Jack Frog


logo


♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk een kleine commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Met deze opbrengsten kunnen we deze website onderhouden. Ook krijgen wij soms betaald voor een artikel of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.