10 jaar 11 jaar 12 jaar 6 jaar 7 jaar 8 jaar 9 jaar Boeken

{ Boek recensie } | Ontzettend irritant (door Andy en Terry)

{ Boek recensie } | Ontzettend irritant

Toen we dit boek even door gingen bladeren, konden we eigenlijk al niet meer stoppen! Wat een heerlijke onzinnige raadsels en maffe ideeën staan er in ‘Ontzettend Irritant’! Je ligt helemaal in een deuk als je alle kleine tekeningetjes en verhaaltjes aan de zijkanten van de bladzijden leest. Heerlijk! En wees gerust: er staat ook gewoon een echt verhaal in, wat ook heerlijk weg leest!

Ontzettend irritant

Eigenlijk begint het zelfs al voordat je het boek geopend hebt. Op de achterkant staat namelijk beschreven wanneer dit boek geschikt is voor jou. Je beantwoordt vijf vragen met ja of nee. Deze vragen zijn gebaseerd op jouw irritante gedrag. Beantwoord je alle vragen met ja? Dan is dit boek natuurlijk perfect geschikt voor jou. Beantwoord je alle vragen met nee? Dan snap jij niet hoe leuk het is om irritante dingen te doen en is dit boek echt wat voor jou! Dit kleine testje zijn wel de toonsoort voor het hele boek. En wij vinden het gewéldig!

geweldig boek voor 9 jarige Ontzettend irritant

Zijn we er al?

‘Zijn we er al?’
‘Nee.’
‘En nu?’
‘Nee.’
‘En nu?’
‘In hemelsnaam!’

Herkenbaar? Super irritant. Daarom ook het perfecte begin van dit boek!

Fan vanaf bladzijde 1

Terwijl ik de eerste bladzijde grinnikend lees, valt mijn oog op een klein tekeningetje in de hoek van de bladzijde. “Interactief filmpje: pak de bladzijden hieronder tussen je duim en wijsvingers en blader ze heel snel door’! Heerlijk, die dingen maakte ik vroeger zelf ook wel eens. Laat de bladzijden door je vingers schieten en zo zie je een soort van filmpje. Bladzijde 1 en het boek heeft me al helemaal ingepakt!

Tijdens het lezen van het verhaal merk ik dat zelfs voor mij als volwassene het verhaal echt heerlijk weg leest. En de afwisseling door de kleine stukjes tekst en tekeningen aan de zijkanten van de bladzijden is echt perfect. Ik vind die droge grapjes ook heerlijk. Zo lees je bijvoorbeeld dat je voor ‘die moppen over blikken vogeltjes’ verder moet kijken op bladzijde 86. Dat deed ik natuurlijk even, en vervolgens zegt een vrouwtje daar dat ze geen moppen kan vinden over blikken vogeltjes. Heerlijk!! En irritant!!

boek recensie Ontzettend irritant

Makkelijk weglezen

Het mag duidelijk zijn: het boek leest heerlijk weg. De jongens moesten ook echt onderhandelen wie er als eerste het boek mocht gaan lezen en toen Daan hem uit had riep hij al dat hij zijn boekenbeurt op school over dit boek wil gaan doen. Wat ik volledig begrijp!

De tekeningen van levende en dode lucifers, de irritantste grap ter wereld, hoe je van kabouters af komt, pratende vliegen en bellen waar je niet op mag duwen. De maffe teksten zoals ‘voor diegene die een boek altijd opendoen op bladzijde 46 en dan gaan lezen: laat je niet voor de gek houden. De bladzijdenummervlieg denkt graag dat hij een kip, maar dat is hij niet. Oké?’.
Álles aan dit boek vinden wij fantastisch en geven wij dan ook een GO!

Boeken van schrijvers waanzinnige boomhut

Facts – Ontzettend Irritant