10 jaar 8 jaar 9 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Cool Runnings – hou jij het hoofd koel?

cool runnings ijsblokjes spel

Met het warme weer in aantocht leek Cool Runnings mij hét ideale spel! En ook de kinderen konden niet wachten tot het werd bezorgd en we konden gaan testen. Op een warme zondagmiddag koelden wij af met deze spannende ijsblokjes-race.

Unboxing Cool Runnings

De verpakking van Cool Runnings ziet er met het zwetende, bange ijsklontje al meteen veelbelovend uit. En dat je het spelletje speelt met échte ijsklontjes is natuurlijk helemaal super gaaf! Mijn zoon was vooral ook heel nieuwsgierig vanwege de föhn die op de voorzijde staat afgebeeld, maar helaas, die zit er niet bij. Bij Cool Runnings fungeer je zelf als föhn door hete adem over het ijsblokje van je tegenstander te blazen.

Het spel zit ingepakt in een niet al te grote vierkante doos. Alles past er keurig in en hij is vrij makkelijk mee te nemen en neemt niet al teveel plaats in, altijd fijn. In de doos vind je een zelf aan elkaar te leggen speelbord, een pipet, bakjes voor ijsklontjes en bakjes die als speelfiguur dienen en een uitgebreide handleiding. De materialen zien er mooi uit en de vrolijke kleurtjes van de speelfiguren zorgen dat je meteen zin krijgt om te beginnen.

Voorbereiding voor Cool Runnings

Jammer genoeg kan dat niet, want Cool Runnings vergt wel enige voorbereiding. Op zich helemaal niet erg, maar wel handig om vooraf te weten. Wij gingen eerst een ochtendje spelen en picknicken in de duinen en ik heb voordat we weggingen de ijsklontjes ingevroren. Dan is dat alvast gebeurd.

Toch had ik toen nog niet alles op orde, dus voordat we daadwerkelijk konden beginnen moest onze oudste (onze kleuter is nog net te klein voor dit spel) toch nog even geduld hebben. Je hebt naast de ijsklontjes namelijk ook nog een handdoek, een bakje water en een lepeltje zout nodig voor dit spel. Geen hele bijzondere dingen en ze zijn zo gevonden, maar het moet wel allemaal klaarstaan voordat je van start kunt.

cool runnings ijsblokjes spel met zout

IJskoude race

Maar als je dan eenmaal alle voorbereidingen hebt getroffen kun je ook echt een heel leuk spel spelen. Doel van het spel is om als eerste mét je ijsklontje over de finish te komen. Smelt jouw ijsklontje onderweg, dan ben je af.

Het is best even goed opletten en nadenken als je dit spel voor de eerste keer speelt. Er zijn verschillende soorten kaarten en diverse symbolen op het spelbord. Even puzzelen en goed lezen dus.

Cool Runnings is wel echt een uitdagend en spannend spel waarbij je slim en strategisch moet denken. Echt een spel waar wij van houden! Wanneer je aan de beurt bent mag je een kaart spelen en je kunt dan kiezen of je wilt aanvallen of bewegen. Aanvallen is natuurlijk heel verleidelijk want je wilt zo snel mogelijk het ijsklontje van je tegenstander in een plasje water veranderen. Toch moet je niet vergeten dat het ook nog de bedoeling is dat je de eindstreep haalt! Het is mij bij lange na niet gelukt, maar we hadden wel ontzettend veel lol!

cool runnings spel met ijsklontjes smelten

Gemeen

Leuk aan dit spel is dat je af en toe lekker gemeen mag zijn. Kies je voor ‘aanvallen’ dan kun je bijvoorbeeld het ijsklontje van je tegenstander uitpersen, oppoetsen, er hete adem overheen blazen of een snufje zout overheen strooien. Daar krijgt je tegenstander het heet van!

In de handleiding vindt je een duidelijke uitleg van de verschillende soorten aanvallen en ook allerlei handige tips zoals de baan korter maken als je het spel bij heet weer buiten speelt of alvast alle bekertjes of extra ijsklontjes invriezen zodat je het spel meerdere keren achter elkaar kunt spelen. Allemaal goed doordacht en helder uitgelegd.

cool runnings spel met ijsklontjes laten smelten

Cool Runnings krijgt van ons een absolute GO! Het is een origineel spel en extra leuk nu de zomer voor de deur staat. Je kunt het spelen met de hele familie (het spel is geschikt vanaf ongeveer 7 jaar) en het is uitdagend en grappig. De voorbereiding is misschien een klein nadeel, maar het is de moeite absoluut waard. Met dit spel kom je warme dagen zeker door!

• Leeftijd: 7 – 12 jaar
  • Speelduur: 30 minuten
  • Aantal spelers: 2 -4 spelers