10 jaar 8 jaar 9 jaar Educatief

{ Review } | Rush Hour: verslavend leuk denkspel

rush hour review

In mijn werk als leerkracht zag ik Rush Hour al regelmatig voorbij komen. Ik kwam er alleen nooit aan toe om het eens uit te proberen, maar als echte spellenliefhebber stond het al tijden hoog op mijn verlanglijstje. Super tof dus dat wij dit geweldig leuke denkspel nu mochten uitproberen!

Rush Hour

Rush Hour is een spel voor acht jaar en ouder, dus ik testte het met onze oudste. Hij is nog zeven, maar net zo gek op spelletjes als zijn moeder en een uitdaging gaat hij niet uit de weg. Het spel lag al een tijdje klaar en hij bleef maar vragen wanneer we het eindelijk gingen spelen. Hij kon dan ook niet wachten om de doos open te maken en te kijken wat erin zat.

rush hour review spel

Vrolijke boel

De doos van het spel is op zich niet heel groot en ook gewoon precies groot genoeg. Daar hou ik altijd wel van, want het is onzin om een mega verpakking te hebben waarvan dan vervolgens de helft overbodig blijkt te zijn.
Als je de verpakking open maakt komt er een rechthoekig spelbord tevoorschijn met allemaal vrolijk gekleurde autootjes en vrachtauto’s erop. Erg leuk om te zien en het maakt het spel meteen aantrekkelijk!
Met de ban op plastic die steeds maar groter wordt is het wel jammer dat alles helemaal strak in plastic verpakt zit. Ik snap de keuze wel, want het zorgt er wel voor dat de voertuigen op hun plaats blijven en het spel netjes uit de doos komt, maar misschien zou dit ook anders kunnen.

Handig en compact

Terwijl ik nog aan het zoeken was hoe we dan zouden kunnen beginnen, had mijn zoon al door dat er en laatje in het spelbord zit waar de opdrachtkaarten en speluitleg inzitten. Heel handig gedaan weer! Bij het spel zit verder ook nog een zakje dat je met een touwtje kunt sluiten. Lijkt me super handig voor op vakantie, want we hebben al besloten dat Rush Hour dit jaar met ons meegaat! Nu gebruiken we het zakje om de kaarten die we al gedaan hebben in te bewaren. Zo komen we niet in de war en kunnen we voorlopig vooruit met steeds nieuwe opdrachten.

Op niveau

Wat heel fijn is bij dit spel is dat er opdrachtkaarten zijn in vier niveaus. Wij liepen bij de ‘beginner’ kaart 1 al vast, maar als je de smaak eenmaal te pakken hebt ben je al snel toe aan een wat moeilijkere opdracht.

Zoals ik al zei wordt Rush Hour ook veel gebruikt op scholen. Ik sta momenteel in groep drie in het speciaal basisonderwijs en voor mijn leerlingen is het nog te hoog gegrepen. In een hogere groep echter of voor kinderen die extra uitdaging kunnen gebruiken is het een fantastisch spel! Het is een geweldig goede oefening voor het logisch inzicht (waar ik zelf ook een behoorlijk gebrek aan heb overigens) en kinderen kunnen het zowel samen als alleen spelen. Een heel mooi spel dus voor in de rekenkast. Klaar met je werk? Dan speel je rustig Rush Hour aan je tafeltje of zoek je samen een plekje waar je ongestoord kunt nadenken en puzzelen.

rush hour review

Toen ik aan mijn zoon vroeg wat ik van hem moest opschrijven was zijn reactie: “Leuk en moeilijk.” Bij deze dus: Rush Hour is LEUK! Toen ik zei dat ik ermee ging stoppen vroeg hij meteen ‘Mag ik dan nog alleen verder gaan?’. En dat kan dus heel gemakkelijk met dit spel. Je kunt het zo lang of zo kort spelen als je wil en zo moeilijk maken als je wil dus eigenlijk is er altijd een goed moment om dit spel te spelen. Wij zijn heel enthousiast en gaan de komende tijd gezellig heel veel puzzelen! Rush Hour is wat ons betreft een hele dikke GO!

Leeftijd: 8 – 12 jaar
Aantal spelers: 1
Speelduur: gemiddeld 30 minuten per keer