Food Opvoeding & Ouderschap

Gezonde tussendoortjes voor kinderen

gezonde tussendoortjes kinderen

Anne

Geschreven door Anne, gastblogger bij Go-or-No-Go.nl, Boyslabel en Girlslabel.
Anne

Lijnen voor kinderen, is dat nu nodig? Ik zou graag nee willen zeggen. Nee, kinderen moeten niet lijnen, maar als ouders moeten wij wel op letten wat wij onze kinderen te eten geven. De gezonde tussendoortjes schieten er dan soms bij in. In sommige maanden worden wij als ouder wat makkelijker en wordt er ongemerkt meer gesnoept. Of gaat uit gemak of tijdgebrek maar even snel die slechtere reep in de tas. 

Gezondere keuzes maken

Maar wat doe je dan met je kind, die misschien iets te veel heeft gesnoept en te veel suiker en zoetigheid binnen heeft gezeten? Veel kinderen zijn het gewicht zo weer kwijt als ze een groeispurt krijgen. Alleen kan het geen kwaad om eens kritisch te kijken naar wat jij je kind te eten geeft. En zo hoeft je kind niet op dieet, maar kies je betere en gezondere producten voor je kind uit. Ik ben van mening dat dit ook een stukje opvoeding is om je kind te leren wat beter keuzes zijn. Daarom hierbij een aantal tips om wat gezondere en bewustere keuzes te maken omtrent de voeding van je kind.

Chips of een alternatief

Ohh, zo lekker om chips te eten. Maar we geven al snel te grote porties aan onze kinderen. Mijn man zegt “ik geef ze echt maar één handje chips”. Ja dáág! Kleine uitdeelzakjes kunnen dan een goed alternatief zijn. Of zet voor de grap eens een schaaltje op de weegschaal. Er zit 22 gram in een uitdeelzakje. Eén keer de hoeveelheid afwegen en je weet voortaan hoe de portiegrootte moet zijn. In plaats van chips kun je ook maiskorrels kopen en zelf popcorn poffen! Probeer eens om geen suiker of zout toe te voegen, dat maakt het nog wat gezonder.

De pauzekoek (10 uurtje)

Een 10 uurtje op school is altijd lastig. Je wil variëren en wellicht niet te veel tijd kwijt zijn met het bereiden en het opeten. Dat begrijp ik. Voorbereiden is het allerbeste. Dus maak in de avond de tussendoortjes voor de volgende dag klaar. Je kunt zelf wat maken. Zoals een simpele mueslireep (deze zijn heerlijk). Denk ook aan een rijstwafel. Besmeer hem eventueel met een beetje pindakaas. De Snack a Jacks met smaakje zijn ook een leuke en fijne afwisseling. Verder kun je ook eens een gekookt eitje meegeven. En alles op een stokje wordt hier goed gegeten. Cherrytomaatjes, komkommer en paprika. Dat ziet er meteen leuk uit als je het op een stokje doet.

Schema met 10 uurtjes

Als je dat afwisselen nu lastig vindt heb ik hier een schema voor je met vijf verschillende 10 uurtjes . Deze kun je wekelijkse herhalen!  En deze 10 uurtjes zijn ook prima geschikt om in de middag te geven.

Maandag: appel (evt met een beetje kaneel)
Dinsdag: zelfgemaakte mueslireep
Woensdag: banaan met blauwe besjes of druifjes of natuurlijk ieder ander soort stuk fruit
Donderdag:  gekookt eitje of rijstwafel
Vrijdag: groentefrietjes of groentestokjes, of een soepstengel met een beetje smeerkaas

Natuurlijk is er nog veel meer variatie mogelijk en je kunt altijd je eigen ideeën in het schema verwerken.

Valkuil

Een valkuil hier is de lunch op woensdagmiddag. Op woensdagochtend is het markt en dan is het zo gezellig om wat lekkers te halen op de markt. Denk aan een croissantje of een stukje pizza. Niet heel gezond natuurlijk. Een leuke tip is om een pitabroodje te gebruiken, en deze te beleggen met wat tomaat en kaas. Iets gezonder dan een gewone pizza.
Ook jij zult zo je eigen valkuil hebben. Probeer daar weer een goed alternatief voor te verzinnen zodat het toch gezonde tussendoortjes worden.

Eetverslaving

Het kan ook voorkomen dat eten een grote rol speelt in het leven van een kind. Zo groot, dat iemands leven draait om eten. Wanneer dat het geval is, kan het zijn dat diegene eetverslaafd is. Dat horen we vaak bij tieners en jongvolwassenen, maar het kan ook bij kinderen gebeuren. Een eetverslaving uit zich meestal door heel veel eten in een korte tijd. Daarna wil je juist weer stoppen met eten en afvallen. Als je het gevoel hebt dat je kind een eetprobleem heeft, trek dan aan de bel en regel hulp om van de eetverslaving af te komen. In dit geval geldt: hoe eerder, hoe beter. Dus bij twijfel kun je altijd direct contact opnemen en een afspraak maken.





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van bol.com affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.