5 jaar 6 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } Loch Ness van The Game Master

Het monster van Loch Ness op de foto zetten, wie wil dat nu niet? In dit spel kan het!

Het spel start wanneer iedere speler zijn of haar fotografen een plekje gegeven heeft op het speelbord. De fotografen worden op zogenaamde uitzichtpunten geplaatst. Vervolgens wordt Nessie, oftewel het monster van Loch Ness, in het midden van het spelbord geplaatst in een cirkel. Zijn lijf bestaat uit drie delen en ieder deel komt in een cirkel.
Tot slot doe je alle foto’s van Nessie in het zwarte zakje. En dan kan het spel beginnen.

Spelen met Loch Ness

Een van de spelers gooit met de dobbelsteen en mag vervolgens Nessie verplaatsen. Hoeveel plekken hij Nessie mag verplaatsen is afhankelijk van het aantal ogen. Op het speelbord zijn naast de uitzichtpunten waar de fotografen op staan ook kleine cirkeltjes. In deze cirkeltjes staan alle symbolen die ook op de uitzichtpunten staan. Deze cirkeltjes zijn verbonden met de grote cirkels waar Nessie ik kan komen te staan. Nu is het belangrijk om te zorgen dat Nessie zoveel mogelijk kleine cirkeltjes raakt waar jij met jouw fotograaf op staat.Sta je met je fotografen op de vuurtoren en het kasteel, probeer dan met Nessie zoveel mogelijk kastelen en vuurtorens aan te raken. Als je 4 kastelen aanraakt met Nessie, mag je 4 foto’s uit het zwarte zakje grabbelen. Iedere foto heeft een score. Zo zal een slechte foto 1 punt opleveren en de beste foto’s leveren 5 punten op. Een slechte foto zul je een vrijwel onherkenbare Nessie op zien. Op de mooiere foto’s zie je Nessie deels of helemaal. Uit de 4 gegrabbel’de foto’s kies je de mooiste uit, en de rest doe je terug in het zakje. Vervolgens kijk je of Nessie ook nog een vuurtoren aanraakt. Indien hij ook 2 vuurtorens raakt, mag je wederom 2 foto’s grabbelen, 1 foto kiezen en de andere terug doen in de zak.
Dan wordt met de klok mee naar de score van de andere spelers gekeken en ook zij mogen foto’s grabbelen uit het zakje.
Zodra alle spelers hun foto’s gegrabbeld hebben, is de volgende speler aan de beurt.

loch ness review

Op de dobbelsteen zit nog een speciaal teken: water. Als je het water-teken dobbelt, mag je Nessie optillen en verplaatsen naar waar je maar wil op het bord.

img_1962

Wanneer alle foto’s uit het zakje zijn is het spel af en worden alle punten opgeteld. Diegene met de beste foto’s en dus met de meeste punten, is de winnaar.

Loch Ness is een spel dat tactisch gespeeld kan worden. Hoe vaker we het spelen, hoe slimmer D. en J. het gaan spelen. Het tellen van de cirkeltjes voor iedere speler duurt met 4 of 5 spelers wel wat lang, waardoor medespelers even moeten wachten tot de volgende ronde start. Vooral voor kinderen kan dit soms wat te lang duren. Dat is eigenlijk het enige minpuntje van het spel. Het spel krijgt een Go van ons!

img_1959

Loch Ness is een spel van The Game Master.
Leeftijd: Ik vind het spel leuk voor kinderen tussen de 5 en 8 jaar