10 jaar 11 jaar 12 jaar Producten voor kids

{ Review } | Typetuin: Een leuke én goede typecursus voor kinderen

typtuin typecursus kind

Kinderen kunnen tegenwoordig niet meer zonder een computer of laptop, al is het alleen maar omdat ze hem simpelweg nodig hebben voor school. Vanaf groep 4 werd bij Daan en Jesse de tablet al in gebruik genomen en vanaf groep 6 gaan ze gebruik maken van computers om bijvoorbeeld een presentatie op te maken. Maar ook een verhaal uitwerken op de computer hoort tot de maandelijkse opdrachten. Ik vond het dus wel tijd om de jongens in te schrijven voor een typecursus.

Typecursus voor een 8-jarige

We zijn er redelijk vroeg bij hoor, aangezien ze nu in groep 5 zitten. Typecursussen zijn voor kinderen van 8 jaar of ouder, dus wat dat betreft zitten we net goed. Onder de 8 jaar zou ik er zelf ook nog niet aan beginnen, mede omdat de handen dan eigenlijk nog wat te klein zijn om de toetsen goed aan te kunnen. We gingen dus op zoek naar een goede typecursus voor een 8-jarige.

Welke typecursus voor een kind?

Er zijn veel aanbieders voor typecursussen, maar gelukkig hebben al vele mensen voor mij zo’n typecursus gevolgd. Er zijn dus tal van sites die al vergeleken hebben welke typecursussen het beste, duidelijkste, duurste, goedkoopste of snelste zijn. Welke typecursus je kiest, is dus afhankelijk van je eigen voorkeuren. Wij kozen voor een typecursus die qua prijs gemiddeld is, waar je binnen een maand of 4-5 je type-diploma kunt halen maar waar je wel een jaar erover kunt doen indien nodig én die voor de jongens aantrekkelijk is. Dit laatste vonden we eigenlijk wel het belangrijkste!

Typetuin

Want als je een saaie typecursus hebt, zullen je kinderen echt niet staan te springen om te oefenen met typen. Wij maakten daarom de keuze om de typecursus te volgen bij Typetuin. Typetuin is een grote, bekende typecursus-aanbieder. Mocht je op Google op zoek gaan naar vergelijksites voor typecursussen, dan zul je Typetuin er ook vaak bij zien staan.
Typetuin heeft de cursus om een verhaal heen gebouwd, namelijk om een soort griezeltuin. Er is een grote (v)leesetende plant en jouw missie is om die plant te verslaan.

typecursus kind 8 jaar

Diamantjes verdienen

Door het spelen van de levels, verdien je diamantjes waarmee je je eigen maffe plant, een kwouwsel, kunt bouwen. Deze plant kun je zo gek maken als je wilt. Doordat de jongens op deze manier hun diamantjes kunnen gebruiken, worden ze extra gemotiveerd om de levels te doorlopen. Hoe meer diamantjes, hoe cooler je kwouwsel natuurlijk!

Spelletjes in Typetuin

Tot slot speel je door het voltooien van de levels spelletjes vrij, die je tussendoor kunt spelen voor de lol. Deze spelletjes zijn leuk, maar wat ik wel een nadeel vind is dat de spellen niet goed afgestemd zijn op het typeniveau van de cursist. Zo speel je het eerste spelletje vrij na de eerste level. Daan en Jesse waren dus helemaal happy toen ze een spelletje konden spelen. Maar in level 1 leer je pas acht toetsen, terwijl ze in het spelletje alle toetsen nodig hebben. Ook na level 2, 3 en 4 konden ze het spel nog niet spelen, aangezien ze in deze levels de toetsen nog niet geleerd hebben en ze dus de woorden niet snel genoeg kunnen typen. Het zou erg fijn zijn als de spellen worden aangepast aan het niveau van de cursist, zodat ze na een bepaalde level een spel vrijspelen dat direct gespeeld kan worden en dus past bij de gehaalde level.
Gelukkig gaat het vanaf spelletje 2 beter, want hier moet je ook wel alle letters voor kennen, maar hier hoef je dan weer niet op snelheid te typen. En dat vinden de jongens dan weer wel erg leuk, want dat lukt ze al heel goed en het zorgt voor wat afwisseling.

Leren typen

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de jongens door deze cursus goed leren typen. En ik kan je vertellen, dat gaat heel goed! Ze zijn nu twee weken bezig en wat een verschil al! Inmiddels zijn ze bij level 7, waarin ze alle toetsen blind moeten kunnen typen. En iedere keer weer sta ik verbaasd te kijken hoe snel kinderen dingen kunnen leren en onthouden. Alle toetsen zijn afgeplakt, en toch weten ze al waar welke toets zit. Natuurlijk gaat het nog niet al te snel en gaan er toetsen soms fout, maar dat hoort erbij en dat mag. Het belangrijkste is dat kinderen rustig typen en zoveel mogelijk foutloos. Daarna hoeft de snelheid pas omhoog.
In Typetuin wordt op het rapport in kleuren aangegeven hoe je ervoor staat, waarbij bij rood nog het meeste verbetering nodig is. Daarnaast kun je de typesnelheid van je kind zien en hoeveel opdrachten hij of zij gemaakt heeft. Ook voor de jongens is de rapportkaart heel duidelijk, zodat zij zelf kunnen bijhouden hoe het gaat.

Update: Na enkele maanden typen in Typetuin, bleken de jongens echt hun motivatie te verliezen. De oefeningen waren steeds hetzelfde en een leuk verhaal er om heen bleef uit voor ons gevoel. Qua niveau kwamen ze ook niet hoger, wat ze zelf ook in kunnen zien, en dat gaf onrust. Ze zagen dagelijks typen echt als een verplichting en dat zorgde voor veel frustratie. Daarom hebben we er voor gekozen om de typecursus te staken, aangezien het wel ook leuk moet blijven vinden wij!

Inmiddels zijn we een hele tijd verder en hebben Daan en Jesse hun typediploma gehaald met de super fijne typecursus van LOI Kidzz.

Heeft jouw kind al ooit blind leren typen? Of wanneer zou jij er mee beginnen?