Gezelschapsspellen

{ Review } | Triviaspel Bezzerwizzer; kennis én tactiek

Een triviaspel in een nieuw jasje én helemaal up te date (in 2016 vernieuwd), dat is het triviaspel Bezzerwizzer van Enigma.

Bezzerwizzer

Het triviaspel Bezzerwizzer bevat 3000 vragen in 20 verschillende categorieën. Het spel is een combinatie van trivia, tactiek en plagen. Een spel waar je dus wel een beetje van moet houden, want persoonlijk ben ik niet zo van de plaag-spellen. Daarnaast is het probleem in ons gezin dat mijn man belachelijk veel ‘weetjes’ weet, en ik een stuk minder. Een triviaspel is daardoor in ons geval vaak wat saai, terwijl we beide het idee van een triviaspel juist heel leuk vinden. Maar, dat is hier, en ik ken genoeg volwassenen die het wel heel erg leuk vinden om triviaspellen te spelen. Zeker als je met meerdere mensen bent en dus teams kunt vormen.

De categorieën zijn uiteenlopend: aardrijkskunde, kunst en toneel, samenleving, design, wetenschap, zakenwereld, muziek, film, architectuur, technologie en ga zo maar door.

Trivia en tactiek

Bij Bezzerwizzer gaat het niet alleen om vragen en antwoorden geven en daardoor punten scoren, maar ook op het gebruik van tactiek. Je kunt namelijk de favoriete categorieën van je tegenstanders stelen en ze op die manier dwingen om meer uitdagende vragen te beantwoorden. Voor ons wel weer een handige oplossing, zo kan ik tenminste proberen om manlief wat vragen voor te schotelen waar hij wat minder kennis van heeft.

Je kunt het je tegenstanders ook nog lastiger maken door het beantwoorden van hun vragen, waardoor jij weer punten kunt scoren. Zo kun je dus tactisch een moeilijke vraag aan je tegenstanders geven, zodat ze wellicht net die winst niet pakken. Let wel op, want ‘what comes around, goes around’ en je krijgt dit soort acties natuurlijk ook weer net zo hard terug.

Het is een leuke variant op het traditionele triviaspel doordat je nu meer tactisch kunt spelen. Een minpunt op dit moment is dat er geen losse vragenkaarten te koop zijn, waardoor je na een aantal keer spelen wellicht de vragen gaat herkennen. Er staan dan wel 20 vragen op 1 kaart, maar als je toevallig dezelfde categorie krijgt van een kaart, dan herken je de vraag waarschijnlijk. Maar goed, eerlijk is eerlijk; dan moet je het wel behoorlijk vaak gespeeld hebben en toevallig dezelfde categorie en kaart krijgen. De meeste vragen zijn best pittig, waardoor het spel echt voor minimaal 15 jaar is. Maar het spel is vooral geschikt voor volwassenen vinden wij.
Wat zeker gezegd moet worden is dat de speelmaterialen ontzettend degelijk zijn. Geen plastic pionnen maar van zwaar materiaal en een mooie, stevige doos. Dat hebben tegenwoordig niet veel spellen meer, dus dat is echt een pluspunt! Al met al krijgt Bezzerwizzer een Go voor kinderen van 15 jaar en ouder en volwassenen.

Speelduur: 60 minuten
Aantal spelers: 2-4 spelers
Prijs: 39,95 en te koop bij bol.com