Inspiratie

{ Review } | Test je geheugen met het bordspel Ramses

bordspel Ramses review

Ramses is een spel waarbij het belangrijk is om tactisch te spelen, maar waarbij je vooral ook je geheugen nodig hebt. Door allerlei leuke twists blijft het ook echt een heel leuk spel, waarbij de kinderen misschien wel in het voordeel zijn tegenover de ouders.

Beginners

Het spel Ramses kan op 2 niveaus gespeeld worden. Voor beginners en voor gevorderden. Voor beginners heb je alleen de speelkaartjes, het speelbord met de schatten en de piramides nodig.
Je verdeelt alle schatten over het speelbord en zet op ieder vakje een piramide. Eén vakje blijft open, zonder piramide. De kleuren van de piramides zijn verder in de beginnersversie niet van belang. Zodra je klaar bent met de piramides, draai je het bord een paar keer rond zodat niet weet welke schat waar zit. En dan kan het spel beginnen.

is ramses leuk spel

Hoe speel je Ramses?

Naast het speelbord ligt een stapel kaartjes met schatten. Je draait het bovenste kaartje om en legt dit naast de stapel. De speler die aan de beurt is moet deze schat zien te vinden op het speelbord. Dit mag hij doen, door met een piramide te schuiven. Hij mag steeds 1 piramide opschuiven. Zodra er onder een piramide die hij wegschuift een schat te voorschijn komt, is de speler af. Tenzij het natuurlijk de schat is die op het kaartje staat. Gaandeweg ga je dus steeds meer schatten tegenkomen op het speelbord en de kunst is om te onthouden waar ze zitten. De speler die als eerste de schat op het kaartje vindt, krijgt het kaartje. Op het kaartje staat hoeveel punten het kaartje waard is.

Zandstorm

Klinkt simpel, maar dat is het nier hoor. Want er zitten speciale kaartjes tussen de stapel. Zo kun je bijvoorbeeld een schorpioen krijgen, waarbij iedere speler 1 keer een piramide mag schuiven. Diegene die uiteindelijk als eerste bij een schat aankomt, verliest en moet een andere speler een kaartje cadeau geven. Ook is er een zandstorm, waarbij het bord een kwartslag draait. Ai, daar wordt je geheugen wel even flink op de proef gesteld, want ineens zitten de schatten dus niet meer op dezelfde plaats!

Gevorderden

De versie voor gevorderden is in de basis hetzelfde, maar er komt een extra spelelement bij. Er zitten nu onder alle gouden piramides kleine tegeltjes. De meeste tegeltjes bevatten punten, maar drie ervan zorgen ervoor dat je een beurt moet overslaan. Je mag alleen kijken wat er onder de gouden piramide zit, als je deze piramide als laatste gebruikt hebt om een schat te vinden. Staan er punten op het tegeltje, dan mag je deze houden en uiteindelijk krijg je hier aan het einde van het spel weer punten voor. Is het een beurt-overslaan-tegeltje, dan laat je hem onder de betreffende piramide liggen en moet de rest goed onthouden waar hij ligt.

De winnaar

De winnaar is uiteindelijk diegene die de meeste punten gehaald heeft. Ramses is een erg leuk spel. Het doet je denken aan memory, maar dan vele malen uitdagender en leuker. Aan het begin van deze review schreef ik dat kinderen bij dit spel misschien wel in het voordeel zijn tegenover hun ouders. Kinderen zijn over het algemeen namelijk beter in geheugenspelletjes dan volwassenen. Zeker wanneer het spel door de zandstorm gedraaid wordt, ben ik echt even de weg kwijt, terwijl Daan en Jesse dan precies weten waar ze heen moeten.
Ramses krijgt zeker een GO!

Ramses review

Aantal spelers: 2 t/m 5 spelers