3 jaar 4 jaar 5 jaar 6 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Soggy Doggy; Speelgoed van het Jaar

Soggy doggy wint verkiezing speelgoed
Mary-Lou

Een hond, een bad, fiches, dobbelsteen, speelstukken en een speelbord. Dat zijn de ingrediënten voor het spel wat op het moment aan alle kanten wordt bejubeld. Uiteraard heb ik het over Soggy Doggy. Het spel dat genomineerd was voor de Speelgoed van het jaar 2017 verkiezing. En hij kwam, zag en overwon! Had ik al gezegd dat er water bij komt kijken? Een badkuip vol! (Een kleintje dan). Precies genoeg water dus om van Soggy Doggy een interactief dobbel- en bordspel te maken waar je wel blij van moet worden.

Winnaar Speelgoed van het Jaar 2017 verkiezing

Elk najaar zweten een aantal spellenmakers een beetje peentjes. Iedereen wil natuurlijk verkozen worden tot speelgoed van het jaar. Er kan er alleen maar 1 de winnaar zijn. Nou ja, in de desbetreffende categorie dan. Voor speelgoed voor vier- en vijfjarigen waren niet de minsten genomineerd: BabyBorn Sister, Dessineo, Suzy en haar puppyvriendje, Speed Colours én Soggy Doggy. De jury bestaat uit pedagogen, journalisten en detailhandelaren. Zij vonden Soggy Doggy leuk én vooral leerzaam voor jonge kinderen. Het spel gooide zulke hoge ogen dat het is verkozen tot speelgoed van het jaar 2017!

Soggy Doggy; een dobbel- en bordspel

Soggy Doggy is allereerst leuk, heel erg leuk. Het spel opzetten gaat van je easy peasy. Het idee van het hondje in bad is erg leuk bedacht. Bij dit dobbel- en bordspel worden kinderen op allerlei manieren uitgedaagd. De dobbelsteen goed aflezen en vervolgens het uitvoeren van de opdracht die hoort bij het vakje waar je op moest gaan staan. De juiste knoppen indrukken of aan draaien, maar ook het wachten tot iedereen geweest is en jij weer aan de beurt bent. Allemaal leermomentjes.

Het doel van het spel

De bedoeling van het spel is om Soggy Doggy schoon te wassen. Ik weet niet of je weleens een hond heb gewassen? Nou ik kan je vertellen dat een hond zich dan graag tijdens het wassen droogschudt. En dat doet dit hondje ook erg graag. Het spel begint met het dobbelen van de dobbelsteen. Deze heeft gekleurde vakjes waardoor het een laagdrempelig spel is. Gooi de dobbelsteen en loopt vervolgens naar het vakje met de juiste kleur. Op dat vakje staat precies wat je moet doen. Of je op het doucheknopje moet drukken en hoe vaak bijvoorbeeld. Leuk: er loopt echt water uit de douchekop over Soggy Doggy heen. Leuker: daar wordt hij natuurlijk nóg natter van. En natte honden die zich uitschudden…

De andere opdracht is het draaien aan de andere douchekraan. De kraan die er voor zorgt dat Soggy Doggy zich elk moment kan gaan roeren. Het afwachten tot hij dat gaat doen is altijd even spannend en wanneer het zover is; lachen, gieren en brullen. Maar… je moet daarna wel weer opnieuw beginnen als dat gebeurt. Leren omgaan met teleurstelling en verlies horen bij het spelen van spelletjes. De winnaar is degene die het lukt om een rondje rond te maken en in de hondenmand eindigt.

review van Soggy Doggy

Go go go heel snel dit spel op je verlanglijstje voor Sinterklaas zetten! Soggy Doggy is interactief, grappig en zit superleuk in elkaar. De spelregels zijn goed te begrijpen en het spel is heel geschikt om met z’n allen te spelen. Het gespetter met water vinden kinderen natuurlijk enorm leuk. Het spel is niet voor niets verkozen tot Speelgoed van het Jaar 2017. Ook voor ons is het een winnaar. Check zeker ook het filmpje onderaan om een idee te krijgen van schuddende Soggy Doggy!

review van Soggy Doggy

Leeftijd: vanaf 4 jaar
Aantal spelers: 2 – 4 spelers