5 - 6 - 7 jaar 8+ jaar Gezelschapsspellen

Pesten: een kaartspel voor iedereen

pesten

Gelukkig zijn onze jongens nét zo dol op spelletjes als Lin en ik. We spelen graag mooie grote bordspellen zoals Kolonisten van Catan en klassiekers zoals Monopoly, maar ook een kaartspel zoals Machiavelli (helemaal te gek) of Saboteur komt bij ons regelmatig ter tafel. Onze jongens hebben die liefde dus duidelijk van ons meegekregen waardoor we toch altijd wel op 4 of 5 dagen in de week met zijn allen een spelletje (of meer) spelen.

Het ideale vakantiespel

Het is eigenlijk vooral dankzij de combinatie van kinderen en vakantie dat we ook het ‘gewone’ kaartspel weer zijn gaan waarderen. Wanneer onze mannen ‘s avonds in bed lagen konden wij weinig anders dan samen buiten zitten met een hapje en een drankje en een héél zacht muziekje. En wat doe je dan? Spelletjes natuurlijk; urenlang! En omdat we een extra koffer met grote spellendozen geen optie vonden, namen we naast de favoriete spellen van de kids eigenlijk alleen twee spellen kaarten mee. En zo zaten we dan avond aan avond te Duizenden of te Hemelen.

Pesten

Toen onze Daan en Jesse ongeveer 6 jaar waren vonden we de tijd rijp om ze te leren kaarten. Kwartetten kenden ze natuurlijk al en ze hadden al ooit ergens een mini-versie van Uno gekregen waar we nooit iets mee gedaan hadden. En met welk spel kun je dan beter beginnen dan met Pesten? Het duurt maar 5 minuutjes om uit te leggen en iedereen kent het! Hoewel: bijna ieder gezin heeft zo zijn eigen regels, dus als je met anderen gaat spelen moet je wel even van tevoren afspreken welke regels je hanteert.

Pesten doe je met z’n allen

We hebben het natuurlijk nog steeds over het kaartspel! Pesten kun je al spelen met twee spelers, maar mijn ervaring is: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Je kunt pesten zelfs in teams spelen, waarbij de teamgenoten tegenover elkaar zitten, of juist naast elkaar. Zeker met betrekking tot de “optelregel” (zie onder) kan dit een leuke variant zijn. Hoe dan ook: Pesten is echt een spel om met meer mensen te spelen. Mijn tip: gebruik voor 1-4 spelers één spel kaarten, voor 5-8 spelers twee spellen, etc. Anders wordt je stapel te klein om lekker te kunnen doorspelen.

Algemene regels

Is het voor jou zó lang geleden dat je de regels niet meer weet? Zoals gezegd: de regels zijn overal wel een beetje anders, maar dit zijn de basisregels:

  • Je speelt met het complete kaartspel, dus 52 kaarten + 2 jokers.
  • Iedereen krijgt 7 kaarten, waarna de rest (de trekstapel) in het midden wordt gelegd met de bovenste kaart omgedraaid ernaast (de aflegstapel).
  • Je gooit om de beurt, met de klok mee, een kaart op de aflegstapel.
  • De kaart die je opgooit moet ofwel dezelfde waarde (2-3-4 etc.) hebben als de kaart die open ligt, ofwel hetzelfde symbool (harten, ruiten, schoppen, klaveren).
  • Als je geen kaart op kunt gooien, moet je een kaart van de stok pakken.
  • Als de trekstapel op is, wordt de aflegstapel (behalve de bovenste kaart) omgedraaid; dit wordt nu de trekstapel.
  • Voordat je je laatste kaart opgooit, moet je kloppen of zeggen: “laatste kaart”. Verzuim leidt tot strafkaarten (zie onder).
  • De laatste kaart die je opgooit mag geen pestkaart zijn (zie hieronder).

Pestkaarten

Hierover kun je afspreken wat je wil: speel alleen met de ‘standaard’ pestkaarten (vetgedrukt) of kies de leukste eruit.

  • Aas – “Aas draai”: De volgorde waarin de spelers aan de beurt komen, draait nu om. In sommige varianten mag je na een Aas nog een kaart opgooien (indien mogelijk). Deze variant is afkomstig van het spelen met 2 spelers, omdat “Aas draai” daar geen effect heeft. In sommige huisregels is de Aas helemaal geen pestkaart.
  • 2 – De volgende speler pakt 2 kaarten af.
  • 5 – “Vijf pak een Wijf”: De volgende speler moet een vrouw opgooien, of net zolang kaarten afpakken totdat hij dit kan. Lastig als alle vrouwen bij andere spelers op de hand zitten; als de stapel op is, is de volgende aan de beurt, waarna de aflegstapel weer trekstapel wordt.
  • 7 – “Zeven kleven”: De speler mag na een 7 nog een kaart opgooien met hetzelfde symbool, of een andere 7. Een andere bekende variant is “Zeven alles geven”, waarbij de speler na een 7 ál zijn kaarten met hetzelfde symbool  mag opgooien.
  • 8 – “Acht wacht”. De volgende speler moet een beurt overslaan.
  • 10 – “Tien laat je kaarten zien”: de volgende speler moet zijn kaarten aan iedereen laten zien. We kennen ook “Tien wasmachien”: Alle spelers kiezen een kaart, leggen deze blind op tafel en schuiven hem door naar de volgende speler. Hierop is zelfs nog een variatie waarbij álle kaarten worden doorgeschoven. In veel huisregels is de 10 geen pestkaart.
  • Boer – De speler die deze kaart gooit, mag het symbool veranderen naar eigen keuze. In principe moet de boer op zijn eigen symbool of op een andere boer worden gegooid, maar in sommige huisregels mag de boer overal op gegooid worden.
  • Heer – “Heer keer”: hetzelfde als “Aas draai”. Meestal worden “Heer keer” en “Aas draai” niet samen gebruikt in één spel. We kennen ook “Heertje nog een keertje”: hetzelfde als “Zeven kleven”. Ook deze twee worden meestal niet samen gebruikt.
  • Joker – De volgende speler moet 5 kaarten afpakken.

Aanvullende regels

In de aanvullende regels wordt heel veel gevarieerd; maak hier dus goede afspraken over om ruzie te voorkomen!

  • Strafkaarten: wanneer iemand de regels overtreedt, moet hij strafkaarten pakken (meestal 1, 2 of 5). Overtredingen zijn bijvoorbeeld vergeten te kloppen voor de laatste kaart, of een pestkaart opgooien als laatste kaart.
  • Opgooien na afpakken: Wanneer je kaarten moet afpakken omdat je niets kunt of omdat je een 2 of joker hebt gekregen, mag je in sommige huisregels daarna wel meteen een kaart opgooien indien mogelijk (anders moet je nóg een kaart afpakken). Maar in sommige varianten is je beurt dan meteen voorbij en mag je dus niets opgooien.
  • Optelregel: in sommige huisregels moet na een 2 of joker de volgende speler eerste afpakken, maar vaak wordt gespeeld met een optelregel. Hierbij mag, als er een 2 wordt gespeeld, de volgende speler er nog een 2 bovenop leggen. De volgende speler moet er dan 4 afpakken (of nóg een 2 opgooien). Hetzelfde geldt voor Jokers. In sommige varianten mag zelfs op een 2 ook een joker worden gegooid en andersom.

Er zijn nog tal van andere voorkomende regels en misschien bedenk je er zelf nog wel een paar! Wordt Pesten bij jou thuis helemaal anders gespeeld? Vertel in de comments welke afwijkende regels jullie gebruiken; misschien breng je iemand op een idee!

Kaartfoto via Shutterstock





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van bol.com affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge