DIY Huis & Tuin

Klustip: gooi je kluslijst eens flink door elkaar!

Wij zijn nu al een hele tijd van alles aan het verbouwen in huis; het begon met de speelkamer en via de keuken, het toilet beneden en de slaapkamers ging het naar de badkamer en tot slot (voorlopig dan) de man cave voor onze jongens. Het ene project was wat ingrijpender dan het andere maar het heeft ons tot nu toe lekker bezig gehouden. Ik merk ook dat we er steeds beter in worden (dat mag ook wel na bijna 5 jaar :-)) en daarom vind ik het leuk om af en toe wat ervaringen of een klustip te delen waar jullie misschien wel iets aan hebben!

De Kers en de Taart

Wanneer je gaat bouwen, verbouwen of herinrichten heb je meestal een flinke bult werk voor je liggen, die je het liefst zo snel mogelijk wil wegwerken. Niemand zit graag lang in de rommel, het stof en de chaos in zijn eigen huis. De grootste klussen moeten meestal als eerste (breekwerk, leidingen leggen, behang of verf strippen) waarna je langzaam verder kunt afzakken naar kleinere klusjes zoals de inrichting en afwerking, bijvoorbeeld iets leuks voor aan de muur. Dit brengt wel een risico met zich mee: omdat je al een tijd bezig bent, of omdat er wat dingen tegenvielen, wil het nogal eens gebeuren dat je motivatie afneemt. Naarmate het einde van het project nadert worden “minder belangrijke” klusjes dan wel eens weggestreept of uitgesteld onder het mom van: “Dat komt wel als dit eenmaal af is”. En dat is jammer, want juist die kleinere klusjes vormen eigenlijk de kers op de taart!

De Klustip van Klusflip

Maak een lijst van alle klusjes die er moeten gebeuren, hoe klein of simpel ze ook zijn. Als je lijst klaar is, zorg dan dat niet de grootste taak bovenaan staat en de kleinste onderaan maar hussel het lekker door elkaar! Zet deze lijst op een flink stuk papier en hang hem ergens goed in het zicht. Hier is waarom:

  • Je kunt na iedere afgeronde taak een dikke streep erdoor zetten en dat geeft een heerlijk gevoel!
  • Doordat alle taken door elkaar staan pak je niet automatisch de grootste eerst (omdat die bovenaan staat). Vaak kun je een klein klusje veel beter ergens tussendoor doen: omdat het op moment beter uitkomt, of omdat je toevallig nét een half uurtje over hebt of gewoon, omdat je even iets wil doen waar je geen powertools voor nodig hebt.
  • Iedere keer dat je een klus uitkiest om aan te pakken loop je door het hele lijstje heen. Hierdoor blijf je je ook bewust van de kleinere taken en verlies je deze niet uit het oog. Zo creëer je het besef dat je project pas is afgerond als ook die kleine klusjes zijn geklaard.

Mijn eigen les

Wat deze klustip mijzelf heeft opgeleverd: ik kwam tot de ontdekking dat we bij de eerste projecten in ons huis nauwelijks of geen aandacht hadden besteed aan de verlichting. We maakten wel een kluslijst (meestal op de laptop) maar daar stond ergens helemaal onderaan: “lamp” en dat was nou typisch zo’n klusje wat dan maar bleef liggen, totdat we uiteindelijk snel wat meepakten bij de bouwmarkt. Zonde, want een lamp ophangen is weliswaar geen megaklus maar leuke verlichting maakt wél de ruimte helemaal af. Bij onze laatste klussen stond “verlichting” dan ook bovenaan het lijstje zodat we er wat bewuster mee omgaan. Overigens ging ik toen alsnog de mist in, omdat er op het lijstje wél stond dat we een paar mooie armaturen moesten uitzoeken, maar niet dat daar dan ook nog lampen in moesten… Op het volgende lijstje staat nu dus ook: “lampen bestellen“. Een kleinigheidje blijf je houden!

Wat is jouw gouden klustip? Help je mede-klussers en deel hem in de comments!

Uitgelichte foto via Shutterstock





♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van bol.com affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥

 



Reacties

Reacties

1 Comment

  • Reply
    Cassandra
    8 september 2017 at 21:57

    Ik vind dit oprecht een hele handige tip! Ik maak altijd te veel lijstjes. Vooral met klussen. Een lijstje met kleine klusjes, één met grote en jawel hoor, zelfs per kamer. Ben een beetje neurotisch ofzo 😂😂
    10 x Een schommel in huis mét doe-het-zelf

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge