5 jaar 6 jaar 7 jaar Creatief & Knutselen Educatief

{ Review } | Drawy Book: een interactief kleurboek

Een kleurboek kleuren, zelf tekeningen maken, een voorgelezen verhaal en nog een interactief gedeelte. Dat alles zit in de interactieve Drawy kleurboeken van BIC Kids.

Bij het kleurboek ontvang je ook een setje stiften. Erg leuke stiften, want er zitten twee witte wis-stiften bij, waarbij je tekentjes kunt maken in delen die je al gekleurd hebt.

interactief kleurboek

Interactief kleurboek

Het kleurboek bestaat uit mooie tekeningen die deels al ingekleurd zijn en deels nog gekleurd moeten worden. Voor mijn jongens is dat perfect, want een volledige kleurplaat inkleuren halen ze vaak niet. Dat duurt te lang en na de helft haken ze meestal af. Bij kleurplaten die al deels ingekleurd zijn, wordt een kind meer uitgenodigd om de rest er bij in te kleuren.

Drawy Book app

Bij het kleurboek hoort een app. In deze app kun je kiezen voor het verhaal dat past bij je boek. In ons geval was dat Marty en het Marsmannetje. In de app is het even zoeken hoe je het verhaal laat starten, maar uiteindelijk kwamen we erachter dat we gewoon op Marty moesten klikken en vervolgens konden we Marty en het Marsmannetje starten.
Het verhaal begint en wordt voorgelezen. De voorgelezen tekst staat ook in beeld. De eerste keer is dat heel leuk en de jongens luisterden vol aandacht. Toen ik het verhaal een tweede keer door wilde lopen, om nog eens te kijken naar hoe het precies verloopt, had ik het fijn gevonden om door te kunnen klikken. Helaas kan dat niet en moet je wachten tot de tekst voorgelezen is.

interactief-kleurboek-app

Je tekening scannen

Tijdens het verhaal zijn er verschillende momenten waarop er gevraagd wordt iets te tekenen. Dit doe je op een wit blaadje en het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je dikke zwarte lijnen maakt. Een enkel zwart lijntje komt niet duidelijk over als je hem scant, waardoor je je tekening niet goed ziet.
Vervolgens kleur je hem in en kan je tekening gescand worden. Zodra je tekening gescand is, verschijnt hij in de app. Erg leuk, want je kunt vervolgens je eigen tekening met stickers versieren en daarna echte spelletjes spelen met jouw tekening! Zo kun je met je getekende raket door de ruimte vliegen en de door jouw ontworpen snoepjes voer je aan een monster.

reivew-interactief-kleurboek
img_2062

Virtuele ervaring

Op een aantal pagina’s in het kleurboek staat het logootje om de pagina te scannen voor een virtuele ervaring, zoals de eerste pagina waarop Marty staat. Het lukt me echter niet om een knop te vinden waar ik deze pagina kan scannen. Tijdens het verhaal kan het niet, aangezien je daar alleen tekeningen kunt scannen die je moet maken voor het verhaal. Tot op heden heb ik nog niet gevonden hoe ik hele pagina’s kan scannen voor een virtuele ervaring.

Extra spelletjes

In het boek zitten ook een twee leuke spelletjes, namelijk een doolhofje en sterren verbinden. Daarnaast zit er nog een raket in die je zelf kunt uitknippen en kunt knutselen.
In de app zit onder andere een leuke kennisquiz over planeten.

img_2052

In de app worden al je tekeningen opgeslagen in een speciale galerij, dus zo kun je altijd je eigen tekeningen terug kijken. Daarnaast kun je het verhaal in de app op verschillende moeilijkheidsgraden afspelen. De spelletjes worden hierdoor steeds een stukje moeilijker. Met de spelletjes kun je sterren verdienen, en met die sterren kun je bijvoorbeeld weer meer stickers ontgrendelen.

img_2071
kleuren-met-app

Nog een keer!

Toen we het hele verhaal uit hadden, riepen D. en J. in koor: Nog een keer! Een goed teken, want uiteindelijk hebben we een uur zitten kleuren en zitten spelen en kennelijk vonden ze het na een uur nog steeds leuk. Ik vond het echter na een uur wel welletjes, want naast het kleuren ben je ook veel naar de tablet aan het kijken voor het verhaaltje en om de spelletjes ermee te spelen. En dan is het na een uur wel mooi geweest, vind ik.

Ik stelde deze keer aan D. en J. de vraag: Een Go of een No Go? “Een go!” riepen ze samen terug. Op mijn vraag waarom dan, kreeg ik als antwoord dat ze het erg leuk vinden dat je eigen tekeningen in de app komen en dat je er echt mee kunt spelen. Ook vinden ze dus wis-stift erg leuk.
Wat mij betreft krijgt het interactieve kleurboek ook een Go, al mag er van mij in een update wel een knop komen zodat je door het verhaal heen kunt swipen naar de volgende ‘bladzijde’.

kleurboek-app

Leeftijd: 5 tot 10 jaar