Game reviews

{ Review } | New Super Mario Bros. U Deluxe

New Super Mario Bros review

Mario Bros, wie kent hem niet. Dit klassieke spel speelde ik toen ik jong was al op zo’n heerlijke oude gameconsole. Maar ook nu, anno 2019, blijft Mario Bros mega populair. Daan en Jesse spelen graag verschillende Mario games op de Nintendo Switch. Ze waren dan ook súper benieuwd naar het allernieuwste Mario Bros spel: New Super Mario Bros. U Deluxe.

Herkenbaar

De levens zijn herkenbaar van vorige Mario Bros versies. Dat is wat mij betreft ook juist de kracht van de New Super Mario Bros. spellen. We herkennen en kunnen het allemaal: springen tegen een vraagtekenblok, groeien door een paddenstoeltje, springen bovenop de bewegende champignonnetjes. En natúúrlijk Peach die ontvoerd is door slechterik Bowser. Het is al jaren hetzelfde, maar de levels worden natuurlijk wel steeds vernieuwd en de animaties zijn geweldig.

New Super Mario Bros. U Deluxe

Wat wel helemaal nieuw is in New Super Mario Bros. U Deluxe, is dat je dit spel met meerdere spelers kunt spelen. Dat vinden Daan en Jesse erg leuk. Je kunt het spel met vieren spelen en dus kunnen ze ieder een vriendje uitnodigen en dus met z’n vieren tegelijk spelen! Met tweeën is zeker een toevoeging, want als de een af is, kan de ander hem weer redden en kun je dus alsnog doorspelen. Voor onze jongens is dat wel een uitkomst, want anders moeten ze vaak opnieuw beginnen. Maar met vieren is, merken wij, ook wel weer een uitdaging, omdat je elkaar soms ook wel in de weg loopt en per ongeluk ergens vanaf duwt. Daarnaast is het een minpuntje dat het spel voor een seconde stopt als er iemand af is. Het beeld blijft dan zeg maar even hangen en als je dan net springt, kan dat lastig corrigeren zijn in die ene seconde. Wat ons betreft, had dat er dus niet in gehoeven, die freeze. Maar goed.

Instelbare moeilijkheidsgraad

Een mega pluspunt in het spel is dat je met figuren kunt spelen die gemakkelijker zijn. Zo speel je gewoon de normale moeilijkheidsgraad met bijvoorbeeld Luigi en Mario, maar met Toadette wordt het spel iets gemakkelijker. Zij kan namelijk transformeren in Peach, waardoor ze stukjes kan vliegen. Daardoor ga je minder snel af.
Naast Toadette heb je ook nog het paarse karakter Nabbit, een paars konijntje. Hiermee speel je de gemakkelijkste versie van het spel. Nabbit kan namelijk niet af gaan door vijanden die in het spel rondwandelen, springen en vliegen.
Het voordeel van Nabbit is dus dat hij immuun is voor aanvallen, maar het nadeel is dat hij geen leuke opties kan uitvoeren zoals rijden op Yoshi of het inzetten van power-ups. Dat kan met de andere karakters weer wel en dat vinden Daan en Jesse toch ook wel érg leuk.

New Super Luigi U

Naast de Mario Bros levels zijn er ook Luigi levels. Deze levels zijn echter niet geschikt voor jongere kinderen, want ze zijn enorm lastig! Je krijgt erg kort de tijd en moet dus door de levels heen haasten. Een hele leuke uitdaging voor oudere spelers en dus een leuke toevoeging, aangezien het spel voor jong en oud is.
Je kunt overigens ook hier spelen met het makkelijkere Nabbit personage, zodat je wellicht nog wel op tijd door de levens heen weet te komen.

Wij vinden New Super Mario Bros. U Deluxe alle vier super leuk. Daarmee is dus vastgesteld dat het echt een spel is voor jong en oud. De multiplayer optie vind ik echt een super goede toevoeging, aangezien het nu eenmaal altijd leuker is om samen te gamen dan te kijken naar hoe de ander speelt. Het level design is fantastisch, we kijken steeds weer onze ogen uit. Wat ons betreft dus een overduidelijke GO!

Leeftijd: vanaf 4 jaar
Aantal spelers: 1 – 4
Prijs: € 55,- en te koop via bol.com