Bla Bla Blocks Vrachtwagen

Bla Bla Blocks zijn, de naam verklapt het natuurlijk al, pratende blokken. VTech combineert met deze set een aantal leuke dingen. Het spelen, stapelen van blokken en bouwen. In de doos zitten 30 dubbelzijdige blokken: 15 interactieve blokken en 15 normale bouwblokken. Onderdeel van deze set is ook een onderstel met wielen waarmee de vrachtwagen gebouwd kan worden. De Bla Bla Point is waar het om draait: een grote bouwblok waarin de interactieve blokjes geschoven kunnen worden.

Interactief speelgoed

Op elk blokje staat een getal of een afbeelding. De getallen lopen van 1 tot en met 10 en de afbeeldingen hebben allemaal iets met klussen en bouwen te maken. Spijkers, een werkhelm, kruiwagen en hamer bijvoorbeeld. Allemaal heel herkenbaar, ook voor kleintjes. De Bla Bla Point wordt geactiveerd door er een interactief blok in te stoppen of door op de 2 knoppen te drukken. Er zal dan bijvoorbeeld gezegd worden wat er te zien is op het blokje. Ook worden er melodietjes en rijmpjes afgespeeld. De set daagt jou ook uit om samen een spel te spelen.

Spelen met Bla Bla Blocks

Dit kan simpelweg zijn door te zeggen dat je van de blokjes een vrachtwagen kan maken. Ook vraagt de Bla Bla Point je om bepaalde blokken op te zoeken. Een blok met een bepaalde cijfer of afbeelding. Als je de juiste blok hebt gevonden, stop je die in de Point. Je hoort dan of het de goede is of niet. De Bla Bla Blocks Vrachtwagen is vanaf 1,5 geschikt tot een jaar of 5. Sem is ruim 1,5 en Bas is 3.

Het samen spelen hiermee, en ook met ander speelgoed, is lastig. Ze gaan allebei anders er mee om. Sem wil alleen maar stapelen. Alle blokjes zo hóóg mogelijk opstapelen is het allerleukst! Bas wil bouwen en luisteren naar wat er gezegd wordt. Wat ze allebei erg leuk vinden zijn de melodietjes. Samen dansen gaat wel goed.

De Bla Bla Blocks zijn felgekleurde grote blokken. De kleurtjes zijn aantrekkelijk voor de kleintjes en de blokken kunnen makkelijk opgepakt worden. De muziekjes en melodietjes vinden ze helemaal hartstikke leuk. Ik heb gemerkt dat een dreumes en een peuter er anders mee spelen. Dat maakt denk ik ook dat de sets langer mee kunnen en leuk blijven. De interactieve Bla Bla Point stimuleert met het spel nadenken, opzoeken, doen en gevolg. Sem, de jongste, reageert vooral nog op de muzikale deuntjes, terwijl Bas ook de stem nazegt. Ik denk dat Sem dat binnen niet al te lange tijd ook gaat doen. Dat zal zijn nog beperkte woordenschat alleen maar ten goede komen.

Lang verhaal kort: Ik geef de Vtech Bla Bla Blocks Vrachtwagen een Go! De kinderen worden er heel enthousiast van en doen er leuke dingen mee. Het interactieve en bouwen vind ik zelf een erg mooie combinatie van spelen en leren.

Bla Bla Blocks review

Leeftijd: 1,5 tot 5 jaar
Prijs: 26,95. De blokken zijn te combineren met het Speelhuis