Gezelschapsspellen

{ Review } | Het gezelschapsspel & bordspel Concept

concept

Een spel zonder te praten, maar met gebruik van iconen: dat is Concept. Ideaal om te spelen in teamverband en dus leuk voor een avondje met vrienden of familie.

Het bordspel Concept

Zodra je teams gevormd hebt, trekt het eerste team een kaart. Hierop staat het te raden onderwerp. Dit kan een voorwerp zijn, een film, een dier of een personage. Door je pionnen slim op het speelbord te plaatsen, geef je hints over het te raden onderwerp. Een voorbeeldje om het makkelijk te maken: op je kaart staat een bij. Je kunt de bij omschrijven door het vraagteken-pion te plaatsen bij het dier-icoontje. Het vraagteken-pion geeft aan dat dat het belangrijkste icoontje op het bord is. Met kleine blokjes in dezelfde kleur als het vraagteken geef je aan wat nog meer belangrijk is voor het onderwerp. Je kunt dan de blokjes leggen bij de kleuren geel en zwart. Op deze manier maak je duidelijk dat het om een dier gaat in deze twee kleuren…en als het goed is is de bij dan al gauw geraden.

Als je concept iets lastiger te raden is, kun je gebruik maken van meerdere uitroepteken-pionnen. Een uitroepteken-pion geeft aan dat het icoontje iets te maken heeft met het onderwerp, maar vooral indirect. Zo kun je bijvoorbeeld voor het concept ‘thee’ het vraagteken zetten bij ‘levensmiddelen en dranken’ en een uitroepteken bij ‘vuur’, aangezien thee heet is.

Verschillende moeilijkheidsgraden

De kaartjes variëren in moeilijkheid, de een zal sneller en makkelijker geraden worden dan de ander. Er zijn drie moeilijkheidsgraden, je kunt de kaarten dus goed afstemmen op de leeftijd van de spelers.
Blauw is de gemakkelijkste categorie, rood is gemiddeld en grijs is moeilijk. Een pluspunt is dat er redelijk veel kaarten in zitten, waardoor je niet al heel snel alle kaarten uit je hoofd kent.

Het team dat het slimste de iconen op het bordspel uitkiest en de meeste woorden raadt, is de winnaar. Samenwerken is dus van groot belang! Wij spelen met Daan en Jesse (bijna 8 jaar) voornamelijk de blauwe onderwerpen, die zijn op zich wel goed te doen. Maar het is echt wel afhankelijk van hoe creatief jouw kind al kan denken. Onze jongens kunnen hier echt nog wel in groeien, dus op deze manier is het voor hen een leerzaam spel.

Wat het spel leuk maakt, is dat je veel fantasie en creativiteit moet gebruiken. Je mag niet praten, maar je moet wel communiceren. Daarnaast moet je ook de iconen begrijpen en om kunnen zetten naar een voorwerp of personage. Voor onze jongens blijkt dit soms wat lastig, maar ze zijn dan ook 3 jaar jonger dan de aanbevolen leeftijd. Wel gaan we af en toe oefenen met ze door middel van dit spel, want ik vind het wel erg fijn als ze hun creativiteit een beetje gaan aanspreken en hier wat makkelijker in worden. Het spel is overigens niet voor niets vanaf 10 jaar, dus misschien verwacht ik ook nog wel iets te veel op deze leeftijd en is het beter om het spel over een jaartje of 2 er nog eens bij te pakken. Concept krijgt met haar mooie creatieve aspect een GO!

concept review

– Aantal spelers: minimaal drie, maar het leukste is het met 4 spelers of meer.
– Speelduur: 40 minuten