8+ jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Machiavelli Deluxe van 999 Game

Ik ben dol op spelletjes spelen. Met de kinderen spelletjes doen vind ik leuk, zeker nu ze ook steeds beter worden in bijvoorbeeld echte tactische spellen of spellen waarbij ze moeten nadenken over welke zet ze doen. Maar ook met volwassenen speel ik graag een spel. Vrijwel altijd komen we uit op ons favoriete spellenmerk: 999 Games.

We spelen het vaakste Kolonisten van Catan met de Steden en Ridders uitbreiding. Soms ook met de Zeevaarders uitbreiding overigens. Daarnaast spelen we af en toe Carcassonne. Maar vandaag wil ik het met jullie hebben over Machiavelli. Dit spel spelen we naast Catan het vaakste. We hadden tot nu toe alleen de basisversie, maar tot mijn grote vreugde werd ik uitgekozen om de Machiavelli Deluxe versie te testen. Ik vertel jullie er graag álles over!

review machiavelli deluxe

Machiavelli Deluxe

Deze deluxe versie van Machiavelli bevat sowieso het basisspel inclusief de 15 actiekaarten. Daarnaast zijn er 2 uitbreidingen aan toegevoegd, namelijk ‘De Donkere Landen’ en ‘De Donkere Figuren’.
Bij Machiavelli speel je in rondes. Iedere ronde kruip je in de huid van een ander karakter, zonder dat je tegenspeler weet welk karakter je speelt. Ieder karakter heeft zijn of haar eigen speciale eigenschappen, waarmee je een speciale move kunt maken. De kunst is om in te schatten welk karakter de andere spelers kiezen, zodat jij daar met jouw karakter weer op in kunt spelen. Zo zijn er onder andere de koning, die altijd als eerste mag beginnen, de dief die goudstukken bij een ander karakter kan stelen en de moordenaar, die een karakter kan vermoorden in die ronde.

Door goud te verdienen met je karakters, kun je gebouwen bouwen. Wie uiteindelijk de meeste punten (die je met ieder gebouw verdiend) heeft, wint het spel. Dit is even een korte uitleg, maar om het spel echt door te krijgen ben je echt wel even bezig. Waarschijnlijk zit je het eerste uur regelmatig met de handleiding op schoot. Maar hoe vaker je het speelt, hoe beter je tactisch kunt gaan spelen. Er zijn wel 100 wegen naar Rome, je kunt allerlei verschillende tactieken inzetten om de winst te behalen. Dat is overigens ook precies de reden waarom ik 999 Games spellen zo geweldig vindt. Ze gaan nooit vervelen, omdat ze ieder spel en iedere ronde weer totaal anders kunnen verlopen.

Uitbreidingen

In deze Deluxe set van Machiavelli zitten zoals gezegd twee uitbreidingen. ‘De Donkere Landen’ is een reeds bestaande uitbreiding die in deze Deluxe set zit. Deze uitbreiding bevat een aantal extra kaarten, karakters en gebouwen. De uitbreiding ‘De Donkere Figuren’ bevat 9 nieuwe karakters en 12 nieuwe gebouwen. In totaal maakt dat dat er maar liefst 27 karakters in deze Deluxe set zitten. Een volledig spel wordt gespeeld met 9 kaarten, dus je kiest er een aantal uit die 27 kaarten. Dat betekent eigenlijk dat je eindeloos kunt variëren met kaarten en je dus keer op keer weer een ander spel hebt.
In de handleiding staan een aantal opties voor karakters waar je het spel mee kunt spelen. Zo focust de kaartenset ‘Ambitieuze Aristocraten’ zich op het bouwen van gebouwen, terwijl de kaartenset ‘Kwaadaardige Edellieden’ juist vooral gericht is op een agressief potje waarbij hard tegen hard gespeeld wordt.

Tot slot zitten alle karakters er ook nog in kleine kartonnen kaartjes bij. Je kiest de kleine kaartjes die matchen met de gekozen karakterkaarten. Deze leg je midden op tafel neer, zodat je niet hoeft te onthouden welke kaarten er in het spel zitten. Daarnaast is er een extra spelelement aan toegevoegd wanneer je twee bepaalde karakters mee laat spelen in het spel. Deze maken het spel nog uitdagender en spannender.

review machiavelli deluxe

Machiavelli Deluxe zorgt voor ontzettend met de 27 karakterkaarten en ontzettend veel actiekaarten en gebouwenkaarten voor veel afwisselingsmogelijkheden. Zo verveeld het nooit en is geen enkel potje hetzelfde.
Het basisspel is in deze Deluxe set trouwens helemaal opgepimpt. Dezelfde karakters maar een nieuw design. Het zijn nu erg sprekende en mooie kaarten. Ik heb echt serieus niet één minpunt over Machiavelli Deluxe, het is gewoon echt een super tof spel om in huis te hebben en om te spelen met zijn tweeën of met vrienden. Dat is ook nog zoiets; het spel is zowel met 2 mensen als met 8 mensen erg leuk om te spelen. De spelregels passen zich aan op het aantal spelers. Het mag duidelijk zijn, Machiavelli Deluxe krijgt een heeele dikke GO! Ik vind het echt een geweldige vervanging van het basisspel door de twee uitbreidingen die erin zitten.
Ok, het énige wat ik nog wel extra leuk zou vinden, is als er een junior versie beschikbaar komt van Machiavelli, zodat kinderen vanaf 6 jaar het spel ook kunnen spelen. Zo heb je onder andere al wel een junior versie van Carcassonne en Het Stenen Tijdperk.

Aantal personen: je kunt Machiavelli Deluxe spelen met 2 tot 8 spelers.
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: €24,95 en te koop bij onder andere bol.com

♥ ♥ ♥ Op Go or No Go wordt gebruik gemaakt van bol.com affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ♥ ♥ ♥