3 jaar 4 jaar Gastblog Gezelschapsspellen

{ Review } | Vliegeren met Woezel en Pip

Mary-Lou

Er worden hier in huis regelmatig spelletjes gespeeld. Tot nu toe waren dit spelletjes waarbij je als het ware samen strijdt voor de winst. Woezel en Pip Vliegeren is het eerste bordspel voor ons waarbij het gaat om het eigen gewin. Ik was enorm benieuwd hoe mijn inmiddels kleuter hiermee zou omgaan.

Wie trekt er aan het langste eind?

De vanaf-leeftijd is 3 jaar, dus de spelregels zijn daar ook naar. Onderdeel, of eigenlijk het middelpunt, van het spel is het hondenhok van Woezel en Pip. In het dak hiervan zitten smalle uitsparingen waar je de vliegers doorheen moet steken. Een klusje dat Mila graag voor haar rekening neemt.

De vliegers, die allemaal gekleurde strikjes hebben, zijn van verschillende lengtes. Het is zaak om een vlieger zo hoog mogelijk te laten “vliegen”. Maar ja… sommige vliegers zijn gewoon kort en je weet uiteraard niet welke dat zijn. De drie dobbelstenen met gekleurde vlakken bepalen het spel. Je trekt net zolang aan een vlieger van je keuze totdat je een strik tegenkomt met de kleur die je hebt gegooid.

ervaringen-woezel-pip-vliegeren

Joker en andere handigheidjes

Een strikje met regenboogkleuren staat voor de kleur die jij wilt. Eigenlijk een joker dus. Het fenomeen joker werd hier voor het eerst geïntroduceerd. Het geeft echt een leuke twist aan het spel, zeker omdat het degene met de beurt na jou een klein nadeeltje bezorgt. Er is trouwens nog een handigheidje om te ontdekken. Iets waardoor het spel ook interessant is voor de wat oudere kinderen.

vliegeren-woezel-pip

We zijn het er unaniem over eens dat dit een heel leuk spel is. We hebben hem nu een paar weken in huis en hebben veelvuldig een potje gespeeld. De korte speelduur, maar ook de schappelijke prijs overigens, draagt hier zeker aan bij. Het af en toe verliezen was even wennen voor de kleuter, maar het mocht de pret gelukkig niet drukken. Meestal niet in elk geval. 😉 Het is een spel dat wij regelmatig na het eten en voor het naar bed gaan even pakken.

Aantal spelers: 2+
Leeftijd: 3-6
Speelduur: 15 minuten