5 jaar 6 jaar 7 jaar Gezelschapsspellen

{ Review } | Carcassonne Junior, wij zijn fan!

Review en spelregels van Carcassonne Junior

Review en spelregels van Carcassonne Junior. | Wij zijn altijd op zoek naar leuke gezelschapsspellen voor Daan en Jesse. Onze jongens zijn echte spelletjesmonsters en dat komt goed uit, want papa & mama maar ook de opa’s en oma’s vinden het heerlijk om spelletjes te spelen met ze. Deze keer vertel ik jullie meer over Carcassonne Junior van 999 Games, één van mijn favoriete spellen om samen met de jongens te spelen.

Carcassonne Junior review

Voor hun verjaardag kregen Daan en Jesse Carcassonne Junior. Aan mijn neef die op verjaardagsvisite kwam had ik gevraagd om dit cadeau te geven. Ik dacht namelijk dat Daan en Jesse dit spel erg leuk zouden vinden. Wat ook een beetje gek is, want ik had het spel nog nooit gezien of gespeeld. Arno en ik spelen erg graag de gewone Carcassonne, het liefst met enkele uitbreidingen erbij. (Wist je trouwens dat er een heus NK Carcassonne is gehouden vorige week?!)
Dus ik dacht, als de versie voor volwassenen zo leuk is, moest de junior versie vast en zeker ook leuk zijn.

Hoe werkt Carcassonne Junior

Gelukkig bleek dat ook zeker zo te zijn. Bij de junior versie van Carcassonne is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk al je ‘kinderen van Carcassonne’ in het spel hebt. Dat gaat als volgt: Iedere speler krijgt acht kinderen van Carcassonne in één kleur. Dit zijn de speelfiguren. Om de beurt pak je een tegel van de stapel. Op de tegel staan huisjes en wegen afgebeeld. Bij de wegen staan de kinderen van Carcassonne in allerlei kleuren afgebeeld.
De landschapstegel die je hebt gepakt, sluit je aan een andere landschapstegel aan die er al ligt.

Review en spelregels van Carcassonne Junior en leuk voor kinderen

Het doel van het spel

Het doel van het spel is om de wegen af te sluiten. Op verschillende tegels vind je een weg-einde. Bijvoorbeeld doordat de weg eindigt bij een huisje. Zodra je aan beide kanten van een weg een weg-einde hebt gemaakt, is de weg af. Vervolgens wordt er gekeken welke kleuren de kinderen van Carcassonne hebben die langs deze weg staan. Iedere speler mag zijn of haar kleur nu op de afgebeelde kinderen zetten. Dus staat er naast de weg een groen kind, dan mag de speler met de groene kinderen van Carcassonne er een kind opzetten. Staan er drie groene kinderen naast de afgesloten weg, dan mag deze speler er 3 groene kinderen neerzetten.

Daan en Jesse vinden het spel erg leuk. Ik merk ook hoe vaker ze het spelen, hoe beter ze ook gaan nadenken over tactisch spelen. Zo leggen ze nu tegels waarop een kind in de kleur van de tegenstander staat verder weg, zodat die moeilijker af te sluiten zijn. Pakken ze een tegen af in hun eigen kleur, dan proberen ze die aan te leggen aan een weg waar ze al een keer vaker met hun eigen kleur op staan. Ik vind het een erg leuk spel om samen met de jongens te spelen, zeker omdat er ook een stukje tactiek bij komt kijken. Daarom vind ik dit een spel voor kinderen dat voor volwassenen ook gewoon erg leuk is om mee te spelen met ze. Carcassonne Junior krijgt natuurlijk overduidelijk een GO!

• Leeftijd: Carcassonne Junior is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar
  • Aantal spelers: 2 – 4 spelers
  • Speelduur: Ongv. 20 minuten